Anul în care digitalizarea a făcut un pas înainte. Cum arată situația pentru BCR și aplicația George
În urmă cu doi ani, BCR făcea o promisiune: interacțiunea cu banca să fie mai ușoară ca niciodată. În acest scop a lansat pe piața din România aplicația George. Ne apropiem acum de finalul anului și de bilanțuri. Ce-a însemnat pentru serviciile digitale?
Cu ocazia celor doi ani de când George a venit în România, BCR a dezvăluit câteva detalii din interior, atât pentru George, cât și pentru sistemul bancar și cum a fost în 2020. Banca susține că a adăugat, în cei doi ani, peste 200 de funcționalități în aplicație pentru clienții persoane fizice. Poți, de exemplu, să schimbi codul PIN sau să primești notificări imediat ce în contul tău e înregistrată activitate. Așa ești mereu informat rapid, ca să nu te surprindă nimic.
În 2018, BCR estima că ajunge la circa 700.000 de utilizatori pentru George. A ajuns la milion. Da, un milion de români care își folosesc contul activ. Interesant la aplicația BCR e că e gândită mobile first. Practic, mobile banking din prima, mai ales că majoritatea utilizatorilor au nevoie de așa ceva pe telefon, fiind cel mai folosit dispozitiv. O arată și statistica: nouă din zece clienți folosesc aplicația în locul interfeței web.
Că tot am ajuns la diferența între mobil și desktop, e important de notat că pe telefon oamenii sunt mai obișnuiți să folosească sisteme biometrice de autentificare, ceea ce sporește securitatea. În acest sens, în George beneficiezi de aceeași securitate. De exemplu, 65% dintre utilizatorii de iPhone folosesc fie Face ID, fie Touch ID ca să-și confirme identitatea. Pe Android, telefonul e la 40% pentru amprentă.
Pe lista noutăților din 2020, BCR a trecut plățile instant pe care le poți face din aplicație către alte conturi de la alte bănci, posibilitatea de-a amâna rata, dar și administrarea facilă a cardurilor, de la înlocuire până la schimbarea adresei de livrare sau înlocuirea codului PIN. Banca susține că a îmbunătățit și interfața de autentificare, ca să fie cât mai ușor de folosit, dar a și lansat versiunea pentru AppGallery, astfel încât și românii cu telefoane Huawei mai noi, fără acces la serviciile Google, să aibă, totuși, acces la serviciile bancare.
Anul acesta e și unul în care s-a discutat mult despre PSD2, care presupune, pe lângă o securitate mai mare pentru cont, și o deschidere către alte bănci și servicii financiare din zona fintech. BCR susține că va adăuga, până la finalul anului, începutul lui 2021, posibilitatea de-a gestiona mai multe conturi, și de la alte instituții. Totodată, va deschide George și către persoane juridice, dar și posibilitatea de-a rambursa anticipat credite.
Un alt indicator al digitalizării, și-a sporirii încrederii în sisteme digitale din partea clienților, e și că în 2020 oamenii au folosit cardul, în proporție de 80%, pentru tranzacții la POS (cumpărături). În rest, pentru retrageri de la bancomat. În prezent, există George Pay pe Android ca să plătești direct cu telefonul, iar pe iPhone poți înrola cardul George în Apple Pay.
Nu e însă totul doar despre cheltuieli. De exemplu, 95% dintre conturile de economii au fost deschise prin aplicația George. Tot în zona de economii merită amintit că numărul de conturi în valută s-au triplat în 2020, pe fondul incertitudinii din primăvară. E posibil ca această deprindere să continue cel puțin în următorul an.
Sunt câteva idei pe care le-am conturat pe baza detaliilor prezentate de BCR, dar și pe baza situației din 2020. Telefonul a devenit unealta principală în activitățile noastre de zi cu zi, iată, inclusiv pentru a ne gestiona banii. Curând vom vorbi de multibanking, BCR încă nu vrea să detalieze funcția. Dar acela va fi momentul în care digitalizarea, între produsele bancare, își va spune cuvântul.
În prezent, BCR susține că are cea mai populară aplicație de banking (peste 80.000 de review-uri în Play Store și App Store). E posibil ca accelerarea din 2020 să se vadă și mai bine în următorii ani.
În acest context, o declarație a lui Cristian Mustață, director executiv adjunct, Distribuție Retail BCR, e cu atât mai relevantă: “[În cinci ani] George va fi pe toate telefoanele românilor”. El se așteaptă ca toate operațiunile să poată fi făcute prin George, inclusiv cele complexe, cum ar fi creditul pentru casă.