08 oct. 2020 | 11:30

Cum ia ANAF la puricat internetul: ce e operațiunea Mercur și de ce are loc acum

ACTUALITATE
Cum ia ANAF la puricat internetul: ce e operațiunea Mercur și de ce are loc acum
Inquam Photos / Octav Ganea

ANAF a demarat operațiunea Mercur, prin care-și propune să ia la puricat internetul. Momentul ales nu e întâmplător, susțin inspectorii Fiscului.

Din când în când, ANAF mai vine cu câte o acțiune de amploare prin care-și propune să mai reducă evaziunea fiscală și să-i depisteze pe cei care nu-și plătesc dările către stat. De această dată, acțiunea Fiscului, denumită Mercur, e concentrată pe zona online.

Direcția Antifraudă din ANAF vrea să verifice veniturile nedeclarate obținute din comerțul electronic nefiscalizat, potrivit unui comunicat de presă. Iar vizate sunt magazinele online, care au înregistrat vânzări în creștere pe perioada pandemiei.

Dar nu de fiecare dată au respectat și legea.

ANAF demarează operațiunea Mercur

Inspectorii s-au sesizat după ce au primit un număr mare de sesizări de la clienți. Practic, sunt persoane care au comandat diverse produse în această perioadă, dar cea mai des întâlnită problemă a fost legată de garanții. Mulți au sesizat faptul că nu beneficiază de garanție în lipsa facturilor.

ANAF arată că odată cu creșterea masivă în perioada pandemiei a vânzărilor online prin platformele cunoscute, a crescut și comerțul cu mărfuri contrafăcute sau operate de firme fantomă, în special prin intermediul unor persoane fizice sau site-uri paravan, care operează pe perioade scurte. ANAF nu a transmis statistici legate de cuantumul amenzilor aplicate, dar ”recomandă” comercianților și ”face un apel către persoanele fizice sau juridice” să își plătească obligațiile fiscale.

O problemă o reprezintă, din punctul de vedere al ANAF, și practica marilor magazine online de a deschide marketplace-uri. Asta reprezintă, de fapt, și o oportunitate pentru firmele sau persoanele care comercializau produse fără a fiscaliza veniturile sau care vindeau produse contrafăcute, arată Fiscul.

Iar volumele sunt uriașe: în prima etapă, inspectorii antifraudă au analizat peste două milioane de vânzări online de bunuri livrate prin curier și au început verificarea a peste 500 dintre clienții firmelor de curierat rapid cu cel mai mare volum de livrări cu plata ”ramburs” sau în conturi bancare.

Procedura ar fi simplă: persoane fizice care cumpără produse la prețuri subevaluate, pe care le vând en-detail online și încasează de la cumpărători contravaloarea, fără plata obligațiilor fiscale. Furnizorii acestor persoane fizice achiziționează intracomunitar sau importă bunurile prin firme proprii sau intermediare, care sunt apoi “lichidate” după finalizarea formalităților de vămuire.