Amazon, în vizorul Uniunii Europene: de ce este acuzată compania
Nu e prima dată când Uniunea Europeană pune sub acuzație giganți din Statele Unite, iar acum ar veni și rândul companiei Amazon.
Potrivit publicației The Wall Street Journal, Uniunea Europeană urmează să investigheze dacă gigantul a încălcat legea antitrust din Europa, prin practici de business controversate. Mai concret, UE crede că Amazon ar fi colectat date despre companiile terțe din cadrul marketplace-ului său pentru a concura în mod nedrept cu acestea pentru a-și afirma dominanța.
Acuzațiile ar urma să fie formulate săptămâna următoare. Totuși, se preconizează că ar mai dura încă un an până când Comisia Europeană ar urma să decidă oficial dacă Amazon a încălcat sau nu legea. În cazul în care compania este găsită vinovată, aceasta ar urma să plătească o amendă care constă în 10% din veniturile de pe anul 2019.
Pe scurt, este posibil ca Amazon fi abuzat de poziția sa dominantă pe piața vânzare cu amănuntul online pentru a-i distruge pe rivalii mai mici.
Investigația se va concentra pe rolul dublu pe care compania îl joacă: atât ca vânzător, cât și ca operator al marketplace-ului. Potrivit WSJ, angajații companiei au utilizat informații neagregate sau ușor de identificat de la vânzătorii de pe platformă pentru a construi propria strategie. Informația vine în urma unor interviuri cu peste 20 de foști angajați ai companiei și documente care să dovedească acest lucru.
Amazon se află de mai de mult în vizorul UE
Persoana care se află în spatele acestui efort este Margrethe Vestager, faimosul comisar european care se ocupă acum de politica digitală și aplicarea legii antimonopol. Aceasta se concentrează pe giganții tehnologici din SUA care se folosesc puterea dominantă pe anumite piețe pentru a ajunge să domine altele noi. Noile informații vin în contextul unui anunț din 2018, când Vestager anunța că Uniunea Europeană a început să adune informații cu privire la practicile Amazon în această situație.
Anul trecut, UE a lansat o anchetă antitrust formală asupra acordurilor dintre Amazon și vânzătorii săi de pe marketplace, precum și asupra modului în care utilizează datele pentru a selecta vânzătorul pe care să-l „lege” de opțiunea Buy Box de pe site-ul său.