Facebook te urmărește în moduri pe care nici nu le știi. Cum poți seta niște limite?
Toată lumea știe că Facebook te poate urmări în permanență, însă e posibil să nu fii conștient de modalitățile prin care poți limita asta.
Compania te poate urmări în moduri pe care nici nu le știi. Vestea bună e că poți avea, într-o oarecare măsură, puțin control asupra informațiilor pe care compania le poate obține despre tine.
Folosirea rețelei sociale ar putea părea ca un serviciu gratuit. Totuși, în loc să cheltui bani, plătești, de fapt, cu datele tale personale. Aceste date sunt utilizate în primul rând pentru a-ți afișa publicitate mai relevantă pentru tine, ceea ce la rândul său aduce mai mulți bani companiei lui Mark Zuckerberg.
În esență, compania spune că îți monitorizează activitatea pentru binele tău. Astfel, dacă știe ce faci și ce preferințe ai, îți va arăta reclame mai utile pentru tine. De asemenea, în cazul în care cineva încearcă să se conecteze la contul tău de Facebook dintr-o altă țară, în care nu te afli de obicei, va marca activitatea drept una suspicioasă. Aici, faptul că îți știe permanent locație s-ar putea dovedi destul de util.
Totuși, de cele mai multe ori, compania nu depune suficient efort pentru a-ți proteja datele personale pe care le colectează despre tine. Ne amintim cu toții episodul Cambridge Analytica, de exemplu.
Cum te poate urmări Facebook atunci când intri pe platformă de pe web
În esență, dacă vrei să folosești serviciile companiei, trebuie să-i dai permisiunea să acceseze o serie de date. Printre acestea se numără locurile în care îți dai check-in, dar și grupurile în care intri și oamenii cu care interacționezi. Partea proastă e că nu poți pune o limită în acest sens: face parte din acordul pe care ți-l dai atunci când bifezi că ești de acord cu termenii și condițiile în momentul în care te alături platformei.
Pe de altă parte, poți avea un oarecare control asupra felului în care colectarea acestor date influențează reclamele pe care le vezi. Pentru asta, poți accesa secțiunea numită Preferinţele tale de publicitate. În sub-secțiunea Interesele tale poți vedea toate lucurile de care Facebook crede că ești interesat, în funcție de care îți afișează reclame. Le poți șterge pe acelea care nu ți se par relevante.
În aceeași idee, poți vizita și secțiunea Informațiile tale. Aici vei vedea alte elemente în funcție de care rețeaua socială îți arată reclame. Printre acestea se numără situația amoroasă, locul de muncă sau studiile pe care le ai. De asemenea, poți alege dacă vrei sau nu să primești reclame pe baza acestora.
În continuare, în secțiunea Setări pentru reclame ai încă niște opțiuni prin care poți căpăta puțin mai mult control. De exemplu, poți alege dacă vrei ca platforma să-ți afișeze reclame bazate pe date de la parteneri, sau nu.
Totuși, trebuie să iei în considerare faptul că asta nu va reduce numărul de reclame pe care le vezi și nici că Facebook îți va șterge datele pe care le are despre tine. Înseamnă doar că aceste informații personale nu vor mai putea fi folosite pentru a-ți afișa publictate targetată.
Cum funcționează lucrurile pe mobil
Toate lucrurile menționate mai sus se aplică și atunci când intri pe rețeaua socială de pe telefon. Totuși, în acest caz mai are acces la câteva informații despre tine.
De fapt, singura modalitate prin care poți limita drastic colectarea de informații este să nu-ți instalezi deloc aplicațiile pe telefon. Numai că dacă faci asta, îi dai permisiunea să aibă acces la rețelele Wi-Fi la care te conectezi, să știe ce tip de telefon ai, sau chiar ce alte aplicații ai mai instalat. Nu poți să-i oprești complet accesul la aceste informații, însă îl poți limita. Atât pe Android, cât și pe iOS, poți împiedica aplicația, printre altele, să aibă acces la locația telefonului tău, la camera foto și microfon.
Partea proastă e că, deși nu-i mai dai acces la locația ta exactă, Facebook tot va știi aproximativ unde te afli atunci când accesezi internetul prin intermediul adresei tale IP.
Ca să îți menții viața mai privată, recomandarea e să nu dai check-in-uri, să nu etichetezi fotografii și nici să nu faci quiz-uri stupide pe platformă. De asemenea, ține-ți informațiile de pe profil la minimum și gândește-te de două ori înainte să postezi orice pe Facebook.