Rețelele sociale dăunează grav sănătății mintale: care sunt argumentele unui nou studiu
Adolescenții petrec cantități enorme de timp pe rețele sociale, iar consecințele acestui comportament sunt dezastruoase pentru copiii de toate vârstele.
În ultimii ani, au apărut tot mai multe dovezi care atestă impactul negativ al rețelelor sociale asupra dezvoltării emoționale a tinerilor. Nici adulții nu sunt privați de probleme derivate din utilizarea Facebook, Instagram sau Twitter, dar adolescenții suferă cel mai mult. Un nou studiu pe marginea efectelor rețelelor sociale a fost realizat de către cercetătorii britanici de la Imperial College și University College of London. Rezultatele au fost publicat în revista Lancet Child & Adolescent Health.
Concluziile au fost fără echivoc. Sănătatea mentală a adolescenților are de suferit din cauza rețelor sociale. Pentru a ajunge la niște rezultate clare, studiul a examinat stilul de viață, nivelul de sănătate, de bunăstare și modul în care utilizizează tehnologia pe un eșantion reprezentativ la nivel național, format din circa 10.000 de adolescenți din Anglia, cu vârsta cuprinsă între 13-16 ani. Site-urile vizitate de aceștia includ rețele de socializare, servicii de mesagerie instantanee și distribuire de fotografii furnizate de Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, WhatsApp și alții.
Partea cea mai tristă este că impactul negativ este direct proporțional cu cantitatea de timp petrecută online. Cu cât timpul dedicat rețelelor sociale este mai mare, cu atât starea de disconfort psihic este mai ridicată. În plus, se pare că fetele sunt de două ori mai afectate de această situație. În privința efectelor, cel mai des, platformele online meționate mai sus favorizează fenomenul de cyberbullying – agresiune mentală online. Urmează pierderea somnului și reducerea activității fizice.
„Rezultatele noastre sugerează că media socială în sine nu provoacă daune, dar că utilizarea frecventă poate perturba activitățile care au un impact pozitiv asupra sănătății mintale, cum ar fi somnul și exercițiile fizice, crescând în același timp expunerea tinerilor la conținutul dăunător – în special experiența negativă a cyberbullying „, a spus Russell Viner, profesor la UCL Great Ormond Street Institute of Child Health, cel care a condus cercetarea.