11 feb. 2019 | 08:33

Cum a ajuns telefonul să „vadă” pentru noi

ACTUALITATE
Cum a ajuns telefonul să „vadă” pentru noi

Supereroii ca Superman, Thor sau Wolverine au mare priză la public, deoarece super puterile lor trezesc un sentiment de fascinație asupra oamenilor obișnuiți. Sunt, după cum îți sugerează și denumirea, mai presus de oameni. Pentru a ajunge la nivelul lor, omenirea a trebuit să folosească tehnologia. Practic, ea este superputerea noastră și am avut ocazia să descopăr cum ne poate ajuta inteligența artificială combinată cu cel mai portabil computer: telefonul.

Evoluția tehnologică a dus la apariția a numeroase gadgeturi care ne fac mai productivi, ne fac viața mai ușoară și ne ajută să trăim mai bine. Totuși, nu toți beneficiem în mod egal de aceste „superputeri” pe care ni le dau gadgeturile.

Pentru mine, probabil și pentru tine, smartphone-ul a devenit mai mult decât un gadget, ci companionul meu de care nu ne despărțim  niciodată în timpul zilei. El mă ajută să comunic, mă distrează și cu el pot să lucrez mai bine. Telefonul, fiind un computer preponderent vizual, nu este la fel de util persoanelor nevăzătoare.

La nivel global, aproximativ 1,3 miliarde de oameni trăiesc cu o anumită formă de afecțiune a vederii. În ceea ce privește vederea la distanță, 188,5 milioane de persoane au probleme ușoare, 217 milioane de persoane nu văd bine la distanță și 36 de milioane de persoane sunt oarbe.

De asemenea, 826 de milioane de oameni au probleme cu vedere de aproape, potrivit datelor Organizației Mondiale de Sănătate. În România, sunt aproape 100.000 de persoane nevăzătoare, din care aproape 3.000 sunt copii. Toate aceste persoane se confruntă cu mai multe probleme, dar una dintre cele mai presante este înțelegerea celor din jur.

LUMEA CARE POATE FI DESCIFRATĂ DE TELEFON

Huawei Facing Emotions (2)

Un Mate 20 Pro folosit cu aplicația Facing Emotions

Sintagma „o imagine face cât o mie de cuvinte” este cât se poate de adevărată, însă același lucru nu este valabil și pentru nevăzători. Pentru ei, cuvintele sunt primordiale, ei nu pot să sesizeze un zâmbet în colțul gurii sau ochii înlăcrimați pentru a ghici starea persoanei cu care stau de vorbă.

Cuvintele folosite, vocea interlocutorului, pot sugera starea acestuia, însă nu sunt îndeajuns. Deocamdată, aceste lucruri fac parte încă doar din apanajul văzătorilor. Însă cum ar fi dacă asta nu ar mai fi valabil?

Huawei a creat o aplicație bazată pe inteligența artificială. Aceasta le permite nevăzătorilor să „vadă”, o aplicație care traduce expresiile faciale ale oamenilor cu care discută.

Se numește Facing Emotions și „traduce” șapte emoții umane esențiale în tot atâtea sunete distincte, permițându-le persoanelor nevăzătoare sau cu deficiențe grave de vedere să-i înțeleagă mai bine pe cei din jur. Astfel, nevăzătorii află dacă o persoană este fericită, tristă, nervoasă, surprinsă, dacă îi este frică, dezgustată sau disprețuitoare.

Cu aceste informații, o persoană nevăzătoare poate înțelege mai bine lumea în care trăiește și persoanele cu care vorbește. Facing Emotions utilizează sistemul de camere și inteligența artificială din Huawei Mate 20 Pro.

Aplicația a fost dezvoltată cu ajutorul inteligenței artificiale și a fost gândită să analizeze expresiile și emoțiile oamenilor, apoi să le transpună în sunete. Folosind camerele principale, aplicația scanează fața persoanei care interacționează cu un nevăzător și îi identifică fizionomia: ochii, nasul, sprâncenele și gura, inclusiv mimica pe care o are în acel moment.

Inteligența artificială transformă emoția detectată într-un sunet definit pe telefon (sau în căștile pe care le poartă persoana nevăzătoare). Partea și mai interesantă este că toate aceste lucruri se realizează în timp real și fără să fie nevoie de o conexiune la internet. Aici intră în scenă partea hardware: procesorul Kirin 980 cu inteligență artificială și Huawei Mate 20 Pro, în care cipul se regăsește.

„Noul nostru model Huawei Mate 20 Pro ne-a oferit posibilitatea de a-i ajuta pe nevăzători să «vadă» și să înțeleagă emoțiile pe care le exprimă cei din jurul lor. Suntem convinși că aplicația va îmbunătăți calitatea vieții utilizatorului”, a declarat Zachary Jianglinchao, Country Manager, Huawei România.

CUM E PRIMUL CONTACT CU APLICAȚIA

Huawei Facing Emotions (1)

Cum poate fi purtat telefonul ca să „vadă” constant lumea pentru purtător

Facing Emotions este disponibilă în Play Store și am testat-o cu Huawei Mate 20 Pro. Este foarte simplă de utilizat și, odată ce pornești aplicația și procesul de detecție, totul se face automat. Îndrepți telefonul spre o persoană și camera, alături de procesor, analizează fizionomia feței și transmite sunetul corespunzător stării.

Am încercat astfel să mă bazez pe telefon ca să-mi spună ce simt cei din jur. A detectat mai multe stări, cum ar fi fericire, tristețe sau surprinderea unei persoane. Aplicația a fost dezvoltată și cu sprijinul comunităților de nevăzători și cu cel al organizațiilor caritabile.

Huawei a colaborat cu Asociația Nevăzătorilor din Polonia, membri ai acesteia fiind implicați în fiecare etapă cheie a procesului de dezvoltare a aplicației care poate identifica rapid fericirea, tristețea, frica, surprinderea, disprețul sau dezgustul de pe chipurile oamenilor. Contribuția acestora a ajutat la modelarea experienței utilizatorului final, precum și la funcționalitățile, culorile și sunetele aplicației.

Sunetele emise de aplicație trebuiau să fie scurte și expresive, astfel încât să-ți dai seama repede care este starea persoanei cu care discuți. Pentru realizarea sunetelor s-a ocupat Tomasz Bilecki, compozitor nevăzător. „Mi-am dorit ca sunetele pe care le creez să fie specifice fiecărei emoții și, cel mai important, să nu distragă atenția utilizatorilor de conversațiile lor”, a declarat Tomasz Bilecki, Sound Designer.

Perspectiva sa unică asupra naturii sunetului i-a permis să transmită emoțiile altor persoane cu deficiențe de vedere.

În plus, în timpul procesului de dezvoltare a aplicației, specialiștii au aflat că persoanele cu deficiențe de vedere ar prefera să nu fie nevoite să țină aceste dispozitive în mâini. Astfel, ca parte a campaniei, designerul Janek Kochanski a dezvoltat o husă specială pentru Mate 20 Pro, care facilitează folosirea aplicației și a telefonului în general. Husele pot fi realizate la comandă și livrate la adresa de domiciliu. Sistemul astfel obținut poate fi ca un asistent care le șoptește persoanelor nevăzătoare ce simt cei cu care vorbesc.

Proiectul acesta este un exemplu de cum companiile de tehnologie își pot folosi produsele pentru a îmbunătăți viețile oamenilor. Bright-F Color sensor este un gadget care arată ca un fel de lanternă ce îi ajută pe nevăzători „să vadă” culorile prin asocierea unui sunet cu o culoare.

O brățară realizată de Yankp Design ajută nevăzătorii să se deplaseze în siguranță cu ajutorul unui GPS încorporat, comenzi vocale și feedback audio și haptic. Dar nu numai creatorii de produse au găsit soluții să ajute nevăzătorii, ci și companiile de software. Instagram, de exemplu, a anunțat o serie de îmbunătățiri menite să facă viața online mai ușoară pentru persoanele cu diverse afecțiuni de vedere.

Fotografiile publicate pe platformă vor fi descrise și acestea sunt citite de un asistent virtual după ce au fost create de o inteligență artificială printr-un mecanism avansat de recunoaștere a obiectelor.

Schimbări care îmbunătățesc viața celor care au deficiențe de vedere sau care au orbit. Într-un final, aplicația Huawei este mai importantă, pentru că îi ajută pe nevăzători să-i înțeleagă pe cei din jur și astfel să înțeleagă lumea în care trăiesc.