24 mart. 2019 | 10:02

Dacia Duster: de la SUV mediocru la Dacia cu cel mai puternic motor

ACTUALITATE
Dacia Duster: de la SUV mediocru la Dacia cu cel mai puternic motor

Dacia Duster se mândrește azi cu cel mai puternic motor pe care l-a pus vreodată compania românească pe mașinile sale. Cu o istorie de doar nouă ani, Duster este una dintre cele mai „tinere” mașini din gama Dacia.

SUV-ul românesc a avut succes încă de la lansarea sa în anul 2010. În prezent, acesta a ajuns la a doua generație, dar au fost făcute mai multe modificări, cele de la nivelul motorizării fiind cele mai importante.

România a ajuns să se identifice cu acest brand, chiar dacă nu mai este de mult o companie 100% românească. Adevărul este că nici n-a fost vreodată. Renault a furnizat mașinilor Dacia aproape totul, iar motoarele utilizate sunt cel mai evident exemplu.

Nu înseamnă că e un aspect negativ, având în vedere că gama Dacia a evoluat constant, poate că nu într-atât de rapid cât ți-ai fi dorit, dar acceptabil. Azi, cu excepția mașinilor electrice (care vor apărea curând), Dacia are câte un model pentru tot ce-ți trebuie, iar SUV-ul a fost la mare căutare anul trecut atât în Europa, cât și pe plan local.

Prima generație Duster

Primul model Duster a fost configurat pentru cursele pe gheață, fiind prezentat publicului pentru prima dată în noiembrie 2009. Versiunea de producție a fost dezvăluită luna următoare și abia în 2010 a apărut și în showroom-uri, după ce a fost prezentat și la Salonul Auto de la Geneva.

Motoarele au provenit exclusiv de la Renault și cu tracțiune integrală sau 4×2. Versiunile 4×4 au avut același sistem de tracțiune integrală care se folosea pe Nissan Qashqai.

În 2013, a fost introdus un motor nou, turbo TCe 125 de 1.2 litri cu injecție directă.

În 2015, a fost introdus motorul de capacitate 1.6 litri pe benzină, cu 114 cai-putere și un cuplu maxim de 156 Nm.

A doua generație a SUV-ului românesc

A doua generație Dacia Duster a apărut în toamna lui 2017, modelul având aceleași proporții și aceeași capacitate de încărcare.

Designul a fost ușor diferit și a fost echipat cu o serie de tehnologii care au urcat SUV-ul românesc în rândul autoturismelor importante ale prezentului sau, cel puțin, l-au făcut să nu mai arate ca o mașină din anii ‘90.

În principiu, generația a doua este aceeași pe care o admiri azi în showroom-uri. Mașina dispune de servodirecție electrică, un sistem de camere MultiView care este alcătuit din patru camere, sistem de avertizare unghi mort, climatizare automată, sistem de aprindere și intrare fără cheie. Garda la sol a fost mărită și a fost oferit și un sistem de asistență pentru pornirea în pantă, precum și controlul coborârii în pantă.

Designul interior a fost și el revizuit, iar zgomotul din timpul mersului a fost redus la jumătate față de generația anterioară.
La nivelul motorizării, au fost păstrate motoarele diesel de 1.5 litri și cele pe benzină de 1.6 litri și 1.2 litri.

De la dCi la Blue dCi

Cele mai multe modificări aduse motorizării de pe Duster au fost făcute în 2018, pentru a se adapta la noile norme de poluare. Scopul principal al Dacia a fost de a salva motorizarea diesel, în absența căreia, Duster n-ar mai fi la fel. Vorbim totuși de o mașină off-road, deci motorina e o necesitate.

Prin vara anului trecut, era anunțată transformarea motorului 1.5 dCi în 1.5 Blue dCi, cu modificări care i-au îmbunătățit performanțele tehnice și au diminuat emisiile poluante. Noua motorizare a permis versiunilor de 90 și 110 cai-putere să urce la 95, respectiv 115 CP.

Principala modificare a fost trecerea de la sistemul de captare/filtrare de NOx (NOx Trap, soluție mai simplă și mai ieftină care echipează astăzi modelele Dacia diesel) la un catalizator cu reducere catalitică selectivă (SCR) care vine la pachet cu un sistem de tratare cu AdBlue a emisiilor.

Azi, dacă te uiți în catalogul celor de la Dacia, toate versiunile cu motorizare pe motorină sunt echipate cu motor Blue dCi, considerat cel mai prietenos cu mediul…până la următoarele norme, cel puțin.

Consumul mixt de carburant la suta de kilometri a rămas neschimbat.

Când SCR cu rezervor AdBlue au fost puse și pe SUV-ul românesc, acestea se aflau deja pe noua generație Mercedes-Benz Clasa A (versiunea A180d de 116 cai-putere).

Cel mai puternic motor pus vreodată pe o mașină Dacia

De la 1 februarie 2019, a doua generație Dacia Duster a mai primit o configurare la nivelul motorizării: a fost introdus motorul 1.3 TCe în două versiuni – cu 130 și cu 150 de cai-putere.

Acest lucru a fost posibil datorită colaborării dintre Renault – Nissan – Daimler. A fost momentul acela când românii s-au bucurat că Dacia primește motor de Mercedes…într-o oarecare măsură.

Motorul nemțesc 1.3 TCe este alimentat doar cu benzină, dar este cel mai puternic și mai eficient motor pe care l-a pus compania românească pe mașinile sale până acum.

Versiunea cu 130 CP are un cuplu maxim de 240 Nm la 1.500 de rotații, iar cea cu 150 de cai-putere oferă un cuplu maxim de 250 Nm la 1.600 de rotații.

Deocamdată noile motorizări sunt disponibile doar pe SUV-urile cu tracțiune 4×2, pentru versiunile Comfort și Prestige. Din a doua jumătate a acestui an, motorul 1.3 TCe va fi disponibil și pe modelele Duster cu tracțiune integrală.

Interesant de știut este că noul motor este utilizat în prezent și pe modelele Renault Clio, Captur, Talisman și Espace, dar și pe unele de la Nissan.

Dacă vrei un Duster cu acest motor, trebuie să scoți mai mulți din buzunar, întrucât cele mai puternice mașini Dacia sunt și cele mai scumpe. Prețurile încep de 17.000 de euro (pentru cel de 130 CP) și de la 17.500 de euro (pentru cel de 150 CP). Dacă mai adaugi și echipamente sau un design personalizat, prețul unui Duster poate ajunge la 18.500 de euro.