Cauți să vinzi ceva naziștilor, Facebook te ajută, că ”așa se fac banii”
Scandalurile care scot la iveală practicile Facebook din ultimii ani, încep să fie din ce în ce mai terifiante. De curând, a devenit evident că afinitățile naziste pot fi folosite pentru direcționarea reclamelor către un public rasist.
Ai crede că, în 2019, extremiștii religioși și rasiști de orice fel ar trebui să fie destul de greu de găsit și, cu siguranță, o rețea socială gigantică precum Facebook nu ar trebui să-ți facă viața mai ușoară din poziția respectivă. Când vine însă vorba de bani, compania lui Zuckerberg s-a aruncat la niște practici foarte josnice pentru a vinde reclame personalizate și direcționate către un public cât se poate de precis.
Departe de a fi prima oară când se întâmplă așa ceva, Facebook mai are mult de lucru pentru a elimina criteriile rasiste din direcționarea reclamelor. Doar după o sesizare a jurnaliștilor de la LA Times, oficialii companiei americane au eliminat posibilitatea filtrării audienței pentru o reclamă pe criterii de rasism și interes în grupuri rasiste.
Particularitățile vizate de această dată au avut legătură mai ales cu naziștii. Doar Facebook ar fi putut să te ajute să vinzi ceva unor grupuri de persoane cu afinități pentru Joseph Goebbels sau o formație punk neo-nazistă, iar pentru că astfel de practici se monetizează, nimic nu e sfânt. În contextul în care publicul țintă este format din sute de mii de oameni cu ”o pasiune” comună, cu atât mai bine.
Scuza cu care a ieșit la înaintare un purtător de cuvânt al Facebook este că respectivele audiențe pentru reclame au fost rareori selectate și, de cele mai multe ori, aveau legătură cu promovarea unor materiale istorie. În aceeași declarație, Joe Osborne a conștientizat însă că gigantul pe care îl reprezintă ar fi trebuit să se autosesizeze mai devreme și poate să facă o treabă mai bună pe viitor. Aparent, companie americană încearcă să-și ”îmbunătățească viziunea de ansamblu” asupra politicilor sale și a abilități de a detecta categorii problematice.
În orice caz, lăsând la o parte scuzele, e cel puțin macabru faptul că este atât de ușor să racolezi membri într-o grupare neo-nazistă. Facebook ar trebui să faciliteze crearea de comunități pe diverse subiecte, dar nu când vine vorba de rasiști, extremiști religioși și alte grupări cu afinități violente.