Cum vrea Volkswagen să devină lider global în producția mașinilor electrice
Volkswagen are de gând să investească aproape 100 de miliarde de euro în fabricarea mașinilor electrice. Este o miză uriașă, un joc în care rezultatul va fi totul sau nimic pentru companie.
Chiar și după scandalul Dieselgate, Volkswagen încă mai are foarte multe de pierdut pe piețele auto, chiar dacă alege să intre în jocul periculos al mașinilor electrice.
Volkswagen renunță la benzină și motorină, ca să nu mai fie sancționată că poluează
Aparent, noua strategie a nemților din Volkswagen Group este simplă: pentru că începe să le fie tot mai greu să respecte noile norma de poluare, dar și să satisfacă cerințele clienților, germanii preferă să mizeze pe (aproape) ultima opțiune rămasă – dezvoltarea vehiculelor electrice.
Dacă toată lumea i-a acuzat că fentează testele emisiilor de poluare, mai bine să nu mai producă deloc automobile pe carburant. Dar, ca să se asigure că devin principalul jucător pe piață mașinilor electrice, Volkswagen trebuie să pregătească cele mai bune oferte. Din acest motiv, pentru următorii cinci ani (cel puțin), compania va investi 80 de miliarde de euro în schimbarea aproape completă a propriei industrii constructoare de mașini.
Interesant este că această strategie a fost adoptată în cadrul unor discuții mai mult sau mai puțin formale, într-o sâmbătă din anul 2015, la puțin timp după ce compania a primit lovitura cu Dieselgate. Stăteau șefii Volkswagen la masă și se gândeau că ar fi mai bine să abandoneze treptat proiectele pentru mașinile pe benzină și diesel (mai ales acestea) și să bage bani în automobile cărora nu le va mai reproșa nimeni că poluează.
Ca urmare a acelor discuții, managementul Volkswagen a decis să înceapă investițiile în dezvoltarea unei platforme pe care să se construiască noile vehicule electrice. Așa a apărut MEB, care va fi baza de construcție a viitoarelor modele din gama I.D., care va cuprinde doar mașini electrice.
Grupul german alege o strategie periculoasă
Noua lor strategie a luat prin surprindere întreaga piață auto. Nu e nimic revoluționar. Alte companii s-au apucat să facă mașini electrice cu mult înaintea grupului auto german. Totuși, faptul că nemții vor să investească atât de mult în acest segment, neliniștește alte grupuri auto competitive.
În plus, Volkswagen vrea să mărească anual producție de automobile electrice până la trei milioane, până în 2025.
Problema este că Volkswagen se grăbește să mizeze pe un sector auto pentru care cererea este încă foarte mică, atât la nivel global, cât și pe piețele naționale, oricare ar fi acestea. Uniunea Europeană și China i-au speriat membrii acestui grup (Audi, Porsche, Bentley, Seat, Skoda, Lamborghini și Ducati) de când au introdus noile norme de poluare și au manifestat dorința introducerii cât mai multor mașini electrice.
Dar, această dorință vine din partea autorităților, nu și a consumatorilor. Atât timp cât cetățeanului de rând nu i se va lua mașina diesel din parcare, el nu o va da de bunăvoie pe una electrică dacă este și scumpă, are autonomie mică, iar stațiile de alimentare lipsesc (România e cel mai bun exemplu în acest moment).
Evident, Volkswagen vrea să-și reabiliteze imaginea după ce a fost mai mult sau mai puțin afectată de Dieselgate. Până anul trecut, toată lumea credea că marca germană menționată este unicul inamic al mediului. Controalele efectuate de autoritățile germane pe propriul teritoriu au confirmat că mai mulți competitori i-au urmat exemplul de înșelătorie. Și e valabil și pentru anumite mărci japoneze.
Mașini electrice ieftine, cu autonomie îndelungată
Volkswagen promite, totuși, ca acel incident nu se va mai repeta, iar prima mașină electrică pe platformă MEB nu va fi mai scumpă de 20.000 de euro, ceea ce înseamnă un preț foarte accesibil pentru acest tip de automobile. Iar autonomia va fi obligatoriu de 500 de kilometri.
Din acest punct de vedere, Dacia are mari șanse să fie surclasată grav de competitori. Compania românească nu prea dă semne că vrea să producă ceva electric prea curând, dar nici nu cred că e o problemă. România e principala sa piață de desfacere, iar aici, deși Guvernul cere mașini electrice, fără să asigure măcar un minimum de infrastructură, românii, în mare parte, nici nu vor să audă de aceste autoturisme pe care le iau în râs. Însă, românul de rând e obișnuit să subestimeze, al fel cum a făcut și cu chinezii, care azi ne dau clasă în toate domeniile.
Dacă mașinile electrice chiar vor avea un viitor optimist în următorii zece ani, Volkswagen ar putea deveni lider mondial în producția lor pentru că prinde oportunitatea încă de acum.