Cum verifici dacă mașina second-hand pe care o vrei a fost lovită
Mașina second-hand care a fost rulată pe drumurile din România cel puțin șase ani, mai mult ca sigur a fost măcar o dată lovită. Sunt și excepții, dar șoferii care au mașina impecabilă nu prea o vând. O păstrează până când se strică ceva major la ea.
Cele mai mari “țepe” vin, desigur, de la samsari, pentru că ei au și capital, și relații și experiență în ascunderea daunelor rezultate în urma accidentelor. Nu mă refer aici la o tamponare ușoară, o oglindă ruptă sau la câteva zgârieturi.
Cât de multe mașini second-hand din România sunt vândute cu probleme
Dacă vrei să cumperi o mașină la mâna a doua, trebuie să fii atent la anumite semne mai mult sau mai puțin evidente care-ți demonstrează că autoturismul respectiv a primit “daună totală” în urma unui accident.
Anul trecut, InspectorAuto.ro atrăgea atenția asupra faptului că alarmant de multe mașini second-hand în situația de față au fost scoase la vânzare, iar clienții n-au știut ce cumpără. 67% dintre mașinile pe care s-a verificat istoricul de daune au avut cel puțin un incident care a lăsat urme.
Dintre acestea, 36% au avut valori de reparație a tuturor incidentelor cumulate de până în 2.200 euro, avarii nu foarte grave; 79% dintre mașini au avut valori de reparație a tuturor incidentelor de până în 10.000 euro, cu avarii medii spre mari și 12% dintre aceste automobile au avut valori de reparație de peste 15.000 euro – avarii majore și chiar daune totale.
Sumele sunt enorme și trebuie să-ți dea de gândit. Evident, pretențiile pentru o mașină mai veche nu pot fi aceleași ca la una nouă, dar nici să-ți riști viața în orice hârb reparat. Sunt daune care slăbesc rezistența mașinii chiar dacă a fost reparată.
Cum verifici dacă mașina a fost lovită frontal
Nu e chiar atât de simplu pe cât ar părea și asta din cauza spoilerelor și a altor elemente care ascund foarte bine îndoiturile și dislocările structurii autoturismului.
La un impact frontal relativ mediu ca intesitate, elementele care sunt avariate și trebuie înlocuite sunt farurile, grila radiatorului și bara față. Dacă lovitura este mai puternică, pot fi afectate și aripile, radiatoarele și chiar lonjeroanele. Prin urmare, trebuie să iei la “puricat” fiecare piesă (dacă ești lăsat de proprietar să o faci; dacă nu, e bine să-ți vezi de drum, pentru că e clar ca ziua că are ceva de ascuns).
În unele cazuri, dacă se ajunge la lonjeroane, mai poți găsi si airbag-uri sărite, caseta de direcție stricată, angrenaj roată strâmbat, amortizoare strâmbate și tot așa.
Este indicat să te uiți și sub capotă, la motor. Fii atent la elementul din plastic sau metal care leagă farurile între ele. Ar trebui să aibă un sticker din fabrică. Dacă nu-l mai are, înseamnă că farurile au fost schimbate cu totul (totuși, nu mereu e un semn că a avut un accident).
Verifică și eventuale urme de sudură, de vopsea sărită sau proaspătă, tăieturi, mastic proaspăt și alte semne suspecte.
Cum verifici dacă mașina a fost revopsită
Cel mai eficient este să verifici grosimea vopselei de pe mașină, care se face cu un aparat special. Costă de la 100 de lei, până la câteva sute de euro, în funcție de cât e de performant, dar te ajută să vezi ce elemente de caroserie au fost revopsite. Dacă nu, vei vedea în timp când sare stratul exterior și se dezvăluie culoarea veche. Am pățit asta la o Dacia Logan din 2008.
Fii atent la linia caroseriei
Specialiștii spun că linia caroseriei este prima care-ți spune dacă au fost făcute reparații de anvergură la mașină.
Trebuie să te uiți atent la alinierea elementelor mașinii pentru a observa dacă păstrează linia dată de producător: linia de îmbinare prag cu uși, diferite elemente de design de pe lateralul mașinii care pot fi urmărite pe toată lungimea ei.
Nu neglija distanța dintre elementele caroseriei
Ar trebui să fie cel mai ușor să-ți dai seama dacă autoturismul respectiv a fost avariat. La mașinile Dacia în special, rareori mai pot fi îmbinate elementele ca în fabrică, oricât s-ar strădui amicii mecanici ai samsarilor.
Dacă anumite elemente au fost înlocuite, cum ar fi praguri, aripi, uși, spațiile dintre ele nu mai sunt simetrice.
Verifică întotdeauna portbagajul (în interior)
Loviturile din spate sunt foarte des întâlnite, iar unele sunt extrem de periculoase. Service-urile dau daună totală pentru astfel de lovituri, mai ales la hatchback-uri mici.
Aproape orice tamponare strâmbă podeaua iar îndreptarea acesteia lasă urme ușor de observat. Sub roata de rezervă există, de obicei, un mastic pus pe îmbinări și acela trebuie sa fie intact. Verificarea se face atât din portbagaj,dar și de sub mașină, dacă ai posibilitatea.
Airbagurile sărite sunt și ele problematice
Ce altă dovadă mai bună că mașina a avut accident, dacă nu un airbag sărit? Când este declanșat, acesta strică planșa de bord și trebuie înlocuită. Dar, samsarii dau jos planșa și cer chituirea și revopsirea ei pentru a ascunde urmele. De regulă, o planșă de bord revopsită e mai abrazivă la atingere sau are o textură ciudată. La fel de bine poți să nici nu ai airbagul acolo.
Acestea sunt doar câteva dintre sfaturile pe care ți le dau specialiștii, dar sunt esențiale și suficiente ca să faci alegeri mai bune când cumperi. Desigur, s-ar putea să existe și samsari printre cititori și să țină cont de aceste indicii și vor încerca să le ascundă mai bine pe viitor. Deci, fii foarte atent!