25 oct. 2018 | 15:30

Facebook, amendată cu o sumă minusculă pentru scandalul Analytica

ACTUALITATE
Facebook, amendată cu o sumă minusculă pentru scandalul Analytica

Facebook a primit o amendă de doar 500.000 de lire sterline de la autoritățile britanice pentru implicarea sa în scandalul Cambridge Analytica.

Amenda este maximul pe care Information Commissioners Office (ICO) o putea da deoarece noula legislație GDPR a intrat în vigoare din luna mai. Cei de la ICO spun că Facebook le-a dat dezvolatorilor de aplicații acces la datele oameninlor fără a obține un consințământ explicit din partea acestora.

Din 2007 până în 2014, Facebook a abuzat de informațiile personale ale utilizatorilor permițându-le dezvoltatorilor acces la informații fără ca aceștia să fie informați și permițându-le dezvoltatorilor să aibă acces la datele utilizatorilor care nu descărcaseră aplicația, ci erau doar prieteni cu cei care au descărcat-o.

De asemenea, Facebook a eșuat în a păstra în siguranță datele utilizatorilor deoarece nu au auditat corect dezvoltatorii de aplicații care foloseau platforma.

Sigur, este foarte bine că Facebook a primit amenda și ar trebui să plătească pentru ceea ce s-a întâmplat, însă cei 500.000 de lire sterline sunt doar o sumă simbolică pentru rețeaua socială. Facebook a înregistrat venituri de 40,6 miliarde de dolari în 2017 și un profit net de 15,9 miliarde de dolari.

Asta înseamnă că Facebook câștigă nu mai puțin de 43,8 milioane de dolari profit în fiecare zi. Practic, Facebook generează cele 500.000 de lire sterline în vreo 20 de secunde.

Vă readucem aminte că cei de la Cambridge Analytica au exploatat informațiile despre utilizatorii de Facebook în alte scopuri decât ar fi dorit rețeaua socială. La capătul exploatării au fost, posibil, rezultatul pro Brexit și alegerea lui Donald Trump ca președinte în Statele Unite ale Americii.

În vremea campaniei electorale a lui Trump, Cambridge Analytica a adunat informații de pe milioane de profiluri de Facebook ale alegătorilor americani, pe care le-a folosit pentru a dezvolta un software care să prezică și să influențeze alegerile, potrivit Reuters.

O sursă a dezvăluit către The Observer că informațiile preluate de Cambridge Analytica au fost luate fără autorizație. Mai mult, sistemul creat de companie a fost folosit pentru a le oferi alegătorilor reclame politice personalizate.

Cristopher Wylie, care a lucrat cu un membru de la Cambridge University pentru a obține date a dezvăluit mai multe: „Am exploatat Facebook pentru a colecta milioane de profiluri ale oamenilor. Și am construit modele pentru a exploata ceea ce știam despre ei și să le vizăm demonii interiori. Asta a fost baza pe care a fost construită întreaga companie”.