Autobuzul futurist din anii ‘50 care ar fi putut revoluționa traficul
În anii ‘50, americanii inventaseră cel mai futurist vehicul urban de până atunci, dar, deși fusese o inovație desprinsă din filmele SF, vehiculul a fost scos din funcțiune și toți au uitat de el.
Avem mereu tendința să credem că doar tehnologiile din prezent sunt cele mai avansate și că în prezent suntem mult mai evoluați decât înaintașii noștri.
Dar, dacă arunci o privire asupra istoriei transporturilor, ai să observi că multe dintre ideile ce azi ți se par inovatoare, ele au apărut cu mult timp în urmă, dar au fost atât de inovatoare, că nimeni n-a putut ține pasul cu ele în acele epoci.
Sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial a însemnat un bum tehnologic, iar în anii ‘50 chiar a apărut o serie de idei inovatoare care, puse în aplicare au dat naștere unor lucruri formidabile.
În 1956, americanii au pus în funcțiune cel mai ciudat vehicul destinat transportului public de până atunci, un vehicul care nu era nici autobuz, dar nici tren, dar care se deplasa pe o monoșină și nu funcționa pe curent electric.
Ce era cu această mașină bizară suspendată deasupra străzii? Nimic altceva decât un “simplu” proiect de organizare și modernizare eficientă urbană.
Supranumit Trailbrazer, acesta a fost primul vehicul pe monoșină accesibil publicului, care a funcționat pe teritoriul Statelor Unite și, probabil, din întreaga lume.
Era un vehicul futurist, desprins parcă din filmele SF, nici acelea prea numeroase în cinematografe. De fapt, în 1962, chiar a fost folosit într-un musical, State Fair.
Autobuzul pe monoșină putea transporta până la 51 de persoane, era confecționat din fibră de sticlă ușoară și funcționa cu benzină, chiar dacă se deplasa pe o șină, la fel ca o locomotivă de tramvai.
Era nevoie de doi șoferi pentru a fi condus, iar cabina lor era situată undeva deasupra compartimentului unde se aflau pasagerii.
Monoșina și vehiculul erau susținute de piloni înalți de până la 9 m, în formă de J întors, cu o distanță între ei de 30 m.
Autobuzul bizar circula la o înălțime de peste 5 m deasupra solului, dar nu era prea rapid. Se deplasa cu viteza de doar 16 km/h, dar, chiar și așa, îți lua numai două minute să ajungi de la un capăt la altul.
Era o distanță destul de scurtă, oricum, doar fusese un prototip inițial. El a fost amplasat în orașul Dallas, în cartierul Fair Park. Punctul de plecare era Automobile Building, iar capătul de linie era la Cotton Bowl, în total, o distanță de vreo 500 m. Dar, inițial, vehiculul fusese conceput să străbată o distanță de peste două ori mai mare.
Autobuzul pe monoșină a funcționat între anii 1956 și 1964, iar până la finalul vieții sale, a transportat cam un milion de persoane. Americanii fie doreau să se deplaseze cu el din curiozitate, fie din necesitate și a fost util în cei aproape zece ani de existență.
Dar, la fel ca în cazul multor altor invenții americane, nici aceasta nu a supraviețuit din cauza mentenanței care era foarte costisitoare la acea vreme, așa că întreaga rețea a fost demontată. Azi, Trailblazer e rămas o simplă piesă de muzeu și o amintire a unui viitor pierdut.