De ce unele avioane au motoarele pe aripi, iar altele la coadă
Poate ai observat, poate nu, dar motoarele avioanelor sunt plasate ori în preajma aripilor, ori spre coadă, iar această așezare nu este întâmplătoare.
De cele mai multe ori, motoarele amplasate lângă aripi sunt varianta ideală. Combustibilul este stocat în acea zonă. Deși rezervoarele de combustibil au pompe care pot ajuta la distribuirea acestuia acolo unde este nevoie, montarea motoarelor în așa fel încât să permită combustibilului să circule cu ajutorul gravitației este mai sigură și mai simplă.
Un alt motiv pentru care unele avioane au motoarele așezate lângă aripi este că acestea din urmă au tendința să fie trase în sus în timpul zborului. Motoarele acționează ca o greutate adițională, care împiedică aripile să se îndoaie excesiv. De asemenea, greutatea signifiantă a motoarelor oferă echilibru avionului atunci când sunt așezate către centrul aeronavei.
Un alt avantaj pe care îl oferă motoarele așezate lângă aripi este că sunt mai sigure în cazul unui incendiu la motor. Mai mult, amplasarea lor mai aproape de sol înseamnă că, în momentul în care vine vremea curățării și inspecției motorului, accesul se face mai ușor
Cu toate astea, ele prezintă și câteva dezavantaje. Printre acestea se numără zgomotul puternic pe care îl fac și faptul că sunt mult mai susceptibile la resturile și deșeurile din aer, care pot reprezenta un adevărat pericol în circumstanțele nepotrivite.
În cazul motoarelor montate spre coada avionului, avantajele sunt diferite. În primul rând, ele sunt plasate mai sus, ceea ce înseamnă că deșeurile pătrund mult mai greu la motor. De asemenea, zgomotul nu este foarte puternic decât pentru pasagerii care stau în spatele avionului. Mai mult, dacă un motor cedează, tendința avionului de a se înclina într-o parte este mai mică decât în cazul avioanelor cu motoare lângă aripi.
Totuși, dezavantajele nu pot fi ignorate. Faptul că motoarele se află în spate oferă o greutate adițională, care impune ca aripile și aparatura de aterizare să fie, la rândul lor, poziționate mai în spate, pentru a păstra echilibrul. În plus, stabilizatorul orizontal trebuie să fie mutat destul de sus, lucru ce crește riscul în cazul pierderii de viteză a avionului – în acel scenariu, avionul poate deveni aproape incontrolabil.