10 apr. 2018 | 07:30

Povestea Lytro, de la revoluție în fotografie la achiziția de către Google

ACTUALITATE
Povestea Lytro, de la revoluție în fotografie la achiziția de către Google
Screenshot via DigitalRev TV/YouTube

Lytro a fost o companie care promitea revoluționarea fotografiei. O vreme, așa a și fost. Apoi, lucrurile au luat-o la vale și acum Google ar vrea niște bucăți din ce-a fost cândva o invenție remarcabilă.

Lytro a produs două camere foto. Una mică, inutilă în mare parte, dar un concept care demonstra o idee. Apoi, a produs alt cameră, Illum, mult mai apreciată, dar nici aceasta nu și-a găsit piață. Martie 2018 a venit cu anunțul final, după un experiment Lytro în lumea VR (cu Lytro Immerge): Google ar fi cumpărat compania pentru 25 până la 40 de milioane de dolari.

Nu e clar care e planul Google, dar pentru imagistică invenția Lytro e remarcabilă chiar și în 2018.

Lytro s-a remarcat prin 2012, în momentul în care a lansat pe piață un produs inovator în domeniul fotografiei – o cameră foto sub forma unui tub care avea un obiectiv la un capăt și un ecran de doar 1,5 inci la celălalt. Tubul era plin de lentile și era dotat cu un senzor special, capabil să capteze așa-numitul câmp de lumină.

Camerele Lytro au fost singurele care, în momentul fotografierii, captau câmpul de lumină și nu pixeli, ca orice altă cameră foto sau video. Acest lucru înseamnă că are nevoie de un senzor CMOS mult mai dens decât unul care se folosește chiar și pe camerele profesionale. Caracteristic prin care s-a remarcat mai ales era că poți refocaliza oriunde în poză fără să pierzi din calitate sau detalii.

Tehnologia inovatoare Lytro ar putea să dispară


Zvonurile că Lytro și-ar putea închide curând porțile și ar intra în componența celor de la Google a uimit lumea tehnologiei, dar nimic n-ar trebui să ne surprindă când vine vorba de giganții internetului.

Google nu a confirmat încă oficial dacă va cumpăra compania producătoare de camere foto și video, pentru ce sumă sau ce va face cu ea. Cert este că Lytro nu mai poate încheia parteneriate și și-a încheiat producția de dispozitive și prestarea de servicii.

Totodată, deși tehnologia e impresionantă, Google ar fi mai interesată de personalul companiei. Oricum, pe VR sau Street View ar fi un atu.

Ce a fost așa fantastic la camerele Lytro


Camera foto Lytro sub forma unui tub avea un aspect destul de interesant, dar calitatea imaginilor pe care le făcea nu era prea ridicată.

În 2014, compania a lansat pe piață un model ceva mai atractiv, Lytro Illum, foarte asemănătoare cu o cameră foto mirrorless, dar cu un obiectiv mult mai mare și mai greu. Unii ar spune că semăna la fel de bine cu un smartphone căruia i s-a atașat un obiectiv masiv, pentru că modelul e, într-adevăr, lipsit de viewfinder și nu ai la dispoziție decât un ecran tactil nu foarte generos și câteva butoane pe margine.

Gripul nu este nici el prea eficient, dar surpriza se regăsește în modul fotografierii și mai puțin în design. După cum am mai spus, Lytro avea capacitatea de a capta câmpul sau razele de lumină și nu pixelii. Acest lucru te scapă de stresul focalizării când faci o poză, deci imaginea se realizează extrem de rapid.

Te poți concentra mai mult pe creativitate și încadrare și poți să uiți de detaliile tehnice. Calitatea imaginilor lui Lytro Illum a fost mai bună decât a modelului precedent, dar nu strălucită.

În ciuda faptului că puteai schimba punctul de focalizare aproape oriunde pe imagine era un atu, dar rezultatul nu era mereu fascinant. Zona de neclaritate, de exemplu, care dă un aspect artistic și profesional în fotografiile care te fascinează pe internet, nu este prea strălucit, dar nici nu ai putea spune că e complet dezamăgitor.

Calitatea scăzută a imaginii se datora tocmai faptului că fotografiile erau captate prin raze de lumină. Dar cum toate ecranele pe care le folosim, pe telefoane, pe televizoare sau laptopuri se bazează pe o rezoluție în pixeli, acest lucru a pus Lytro în dezavantaj.

Dacă la foto nu a excelat, nu la fel a stat situația și pe partea de video. În 2016, Lytro s-a întrecut pe sine când a realizat una dintre cele mai performante camere video, de 755 de megapixeli. Lytro Cinema Camera, cum a fost numită, a fost dotată cu cel mai performant senzor realizat vreodată pentru o cameră video, capabilă să înregistreze la 755 MP, cu o rezoluție de 40K și 300 fps.

Lytro Cinema Camera era capabilă să înregistreze până la 400 GB de date pe secundă.

De ce a eșuat Lytro

Eșecul a constat oarecum și într-un simplu ghinion. Cumpărătorii n-au prea fost interesați de posibilitatea refocusării imaginii și, cum acesta a fost singurul aspect distinct, produsele nu prea s-au vândut.

Dacă e să ne întrebăm, totuși, cât de inovatoare a fost tehnologia Lytro, se pare că ideea n-a fost chiar atât de nouă. Doar că o făcea altfel decât prin software.

[readmore]

În 2018, avem câteva telefoane cu două camere care îți permit fix asta: refocalizare. Nokia a încercat într-o vreme așa ceva cu o aplicație dedicată. Realitatea e, chiar și în prezent, că nimănui nu-i pasă de așa ceva. Sau, fie, prea puțini utilizatori sunt interesați de o astfel de funcționalitate ca să facă un produs să aibă succes.

Lytro rămâne compania cu o idee excelentă, dar poate prost poziționată pe piață. În loc s-o ducă spre consumatori finali, ar fi fost mai utilă în industria cinematografică sau chiar în companii de tehnologie – ca Google, Amazon sau Facebook. Dacă Google chiar cumpără Lytro, va fi interesant de urmărit ce va face din toate proiectele și cum își va dezvolta serviciile sau dispozitivele.