07 ian. 2018 | 15:30

Motivul îngrijorător pentru care bărbații nu țin la protejarea planetei

ȘTIINȚĂ
Motivul îngrijorător pentru care bărbații nu țin la protejarea planetei

Știm deja că trebuie să depunem eforturi considerabilie pentru a a combate schimbarea climatică, însă ar putea să existe un motiv neașteptat pentru care unii dintre noi nu sunt atât de încântați de idee.

Un raport bazat pe șapte studii a arătat că atât femeile, cât și bărbații, asociază acțiunile ecologiste cu feminitatea. Oamenii de știință cred, așadar, că unii bărbați nu adoptă un comportament eco-friendly din pricina temerii de a nu le fi stârpită masculinitatea.

Psihologul în consumerism James Wilkie de la University of Notre Dame din Indiana a explicat mai bine acest fenomen. „Cercetările anterioare arată că bărbații tind să fie mai preocupați cu menținerea unei identități masculine decât sunt femeile cu identitatea feminină”, a zis el. „Astfel, noi am crezut că bărbații pot fi mai deschiși către produsele ecologice dacă i-am face să se simtă mai siguri pe masculinitatea lor”.

Alte studii au arătat că bărbații consumă mai multă energie decât femeile, reciclează mai puțin și produc mai multe gunoaie. Unii cercetători au atribuit toate aceste lucruri nivelurilor diferite de altruism. Echipa lui Wilkie crede însă că o conexiune psihologică între ecologie și feminitate joacă, de asemenea, un rol important.

Cercetătorii au explicat că într-un experiment, participanții de ambele sexe au fost de acord că o persoană care aduce la magazin o pungă reutilizabilă din pânză este mai feminină decât una care folosește o pungă de plastic. În alt experiment, oamenii au spus că s-au simțit mai feminini când au făcut ceva bun pentru mediu, în comparație cu acele dăți când au făcut ceva dăunător.

Poate cel mai grăitor exemplu este felul în care o organizație de apărare a naturii este percepută diferit în funcție de nume și logo. Când organizația s-a numit „Prietenii Naturii” și a avut un logo verde cu un copac, a atras mai mult femeile. Când s-a numit „Paznicii Sălbăticiei” și a avut un logo cu un lup care urlă la Lună a atras mai mult bărbații.

Această descoperire ar putea schimba felul în care companiile de mediu sunt promovate. „Gelul de duș era considerat un produs foarte feminin, dar companiile au schimbat acea percepție prin prezentarea produselor într-o manieră mai masculină”, a spus Wilkie. „A funcționat. Așa cum a funcționat și pentru băuturile răcoritoare de dietă. Din nou, era acea percepție că produsele de dietă sunt pentru femei. Comercianții au schimbat frazarea la «băuturi cu zero calorii”.

Este îngrijorător că feminitatea este asociată cu inferioritatea și este ceva la care trebuie să lucrăm. Dar dacă între timp nu găsim căi de a face acțiunile ecologice atrăgătoare și pentru bărbați, planeta ar putea avea de suferit.