Uber rămâne în România, chiar dacă șoferii săi ar putea avea probleme
Uber a hotărât că va rămâne în România, indiferent de consecințele preconizate pentru șoferii companiei. Decizia a fost luată ca urmare a unui proiect de act normativ emis de Ministerul Transporturilor, conform căruia șoferii Uber ar putea primi amenzi pentru transportul neautorizat de persoane.
Schimbarea principală prevăzută de proiectul de act normativ vizează posibilitatea amendării șoferilor care nu dețin o autorizație de taxi, dar care vor fi prinși transportând persoane. Uber și Taxify sunt direct vizate de acest lucru. Proiectul de act normativ al Ministerul Transporturilor, emis pe 18 mai anul curent, aduce modificări legii 38/2003, cea supranumită ”legea taximetriei”, și ar putea fi implementat prin Ordonanță de Urgență.
Operațiunile Uber pe teritoriul României nu vor fi însă suspendate, notează oficiali ai companiei. Uber va merge în aceeași direcție ca și până acum, cerând reglementarea serviciului său într-un cadrul legal, ca o platformă IT ce facilitează întâlnirea dintre șofer și client, în scopul transportului on-demand, prin aplicație. ”Uber nu face transport, însă șoferii da. Este vorba de o formă diferită de transport față de celelalte. Acest domeniu ar trebui reglementat. Suntem de acord. Șoferii parteneri nu fac serviciu de taxi. Ei nu sunt angajații noștri, sunt contractori independenți”, au mai spus aceștia.
De cealaltă parte a baricadei, COTAR (Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România), organizația care s-a aflat în spatele protestelor șoferilor de taxi de luna trecută, din Piața Victoriei, spune că eventuala modificare a legii taximetriei este un semn bun și că nu este corect ca unii transportatori să respecte legislația în vigoare și alții să nu trebuiască să facă asta.
Conform Uber, modificările vor afecta în principal șoferii și consumatorii și nu compania în sine. Astfel că măsurile ar fi luate în detrimentul clienților. Ca o urmare, șoferii vor fi descurajați, mașinile Uber ar fi mai puține, iar timpul de așteptare mediu al unei mașini, în București, ar fi mult mai mare.
Pe de altă parte, oficialii Uber au lansat și o scrisoare către premierul Grindeanu prin care cer retragerea temporară sau amendarea OUG, legiferarea serviciilor de ridesharing, precum și amendarea activităților de transport care ar putea fi riscante pentru consumatori.
Aceștia au mai punctat că, la nivel european, Uber este reglementat diferit în funcție de diversele state și că acest lucru ar trebui să se întâmple și aici. În țări precum Marea Britanie, Franța sau Portugalia șoferii Uber sunt obligați să aibă licențe individuale de transport comercial. În Lituania și Estonia, serviciile de ridesharing sunt reglementate ca sector distinct, cu obligații și condiții clare atât pentru platforma de tehnologie, cât și pentru șoferii parteneri.
Problemele Uber în Europa par să fie din ce în ce mai multe. În Danemarca, compania s-a retras din cauza unor modificări prin care șoferii săi erau oblicați să-și înregistreze mașinile ca taxiuri și să folosească taximetre în loc de aplicație, pentru a calcula costul unei curse. Uber a fost interzis în trecut și la nivel local, în Budapesta și Barcelona, tot din cauza unor norme legale restrictive.
Uber: Poziția oficială comunicată
”Uber consideră că modificarea legislației privind transportul public în absența unei reglementări specifice pentru serviciile de ridesharing deschide calea unor potențiale abuzuri împotriva persoanelor care își împart ocazional mașina prin intermediul unor platforme digitale, într-un mod transparent, sigur și 100% fiscalizat”.