Barmanul-robot ne ajută să înțelegem arta de a comanda o băutură
Dacă ai mers vreodată în vreun bar (sic!), sigur cunoști drama așteptării infinite pentru a fi băgat în seamă de barman. De obicei, dacă ți se întâmplă asta, înseamnă că nu ai oferit suficient bacșiș.
Totuși, dacă se întâmplă ca barmanul tău să fie un robot, probabil nu a interceptat semnalele sociale care indică interesul tău pentru o comandă. O echipă de cercetători l-a creat pe James, roboțelul-barman, tocmai pentru a descifra limbajul non-verbal stabilit între client și barman și aspectele care pot fi îmbunătățite în acest sens.
Interacțiunile sociale umane sunt foarte complexe, și deseori implică semnale și indicii subtile, care sintetizează o cantitate de informație atât de mare, încât nu poate fi curprinsă în cuvinte. Deseori, acestea trec neobservate chiar și de oameni, așa că, pentru dezvoltatorii de roboți, ale căror creații au rareori inteligența socială necesară pentru a percepe gesturile umane, reprezintă una dintre cele mai mari provocări. Acesta e motivul care i-a determinat pe oamenii de știință de la Universitate Bielefeld, secția dedicată tehnologiei de interacțiune cognitivă, să desfășoare un experiment îndrăzneț.
Pentru acest studiu, echipa a folosit metoda cunoscută drept Ghost-in-the-Machine, care presupune ca participanții umani să observe totul prin ochii și urechile robotului, fără interacțiune directă cu clientul. Acestora li s-a cerut să indice acțiunile potrivite din repertoriul robotului James, cum ar fi să întrebe clientul ce dorește să comande, să îi ofere băutura sau să îl ignore. Comparând alegerile făcute de oamenii aflați în această poziție și cele făcute de robot, cercetătorii au putut descifra cele mai evidente semnale transmise de un om care dorește să comande ceva.
Se pare că cel mai importantă e poziția corpului și realizarea contactului vizual. James a procesat, totuși, toate datele egal, neputând să determine care semnale sunt cele mai relevante și care pot fi ignorate fără intenție. Unul dintre autorii studiului, Sebastian Loth, a explicat că dacă persoana în cauză ieșea din aria vizuală, robotul presupunea că poate să nu mai servească băutura.
Implicațiile studiului publicat în revista Frontiers in Psychiatry ar putea fi imense pentru îmbunătățirea relației om-robot. Deja există un hotel în Japonia, care folosește aproape exclusiv angajați roboți, dar se pare că aceștia nu sunt suficient de pregătiți pentru a servi în baruri. Cel puțin nu mai eficient decât oamenii.