Energie solară pentru toți: revoluția adusă de Elon Musk
Elon Musk este cunoscut în special datorită Tesla și Space X, însă Solar City ar putea avea cel mai mare impact asupra societății.
În prezent, energia solară încă mai este percepută de majoritatea populației drept un lux pe care doar cei cu foarte mulți bani și-l permiteau. În România, de exemplu, dacă doriți să vă montați un sistem solar, trebuie să fiți dispuși să investiți câteva mii de euro. Cu tot cu montare, un sistem solar simplu compus din panouri și boiler vă poate costa, în unele situații, peste 2.000 de euro, iar în cazul în care optați pentru elemente mai complexe, prețul total va crește drastic. Conform celor de la Slate, în Statele Unite ale Americii situația era și mai dificilă.
Astfel, în trecut, o familie care dorea să adauge un sistem cu panouri fotovoltaice casei ar fi fost nevoită să plătească între 30.000 și 50.000 de dolari din start. Costurile ar fi fost amortizate după mulți ani de zile, fapt care i-a făcut pe mulți să se îndoiască de utilitatea și rentabilitatea energiei solare. Acest lucru s-ar putea schimba în viitorul apropiat, grație unuia dintre cei mai cunoscuți antreprenori ai zilelor noastre.
De la Zip2, la Solar City
Elon Musk a fondat prima sa companie în urmă cu aproximativ douăzeci de ani. Alături de Kimbal Musk, fratele său, și cu 28.000 de dolari în cont, bani furnizați de tatăl său, sud-africanul a pus bazele producătorului de software Zip2. Acesta a fost achiziționat de Compaq după patru ani de zile, în schimbul sumei de 304 milioane de dolari. Fiind deținătorul a 7% din totalul acțiunilor, Musk a primit aproximativ 21,5 milioane de dolari.
Aproape jumătate din acești bani au fost folosiți după aceea la fondarea X.com. În anul 2000 a avut loc fuziunea cu cei de la Confinity, care la acel moment porniseră un nou serviciu denumit PayPal. Compania a fost redenumită PayPal, iar în anul 2002, a fost achiziționată de către eBay ăentru 1,5 miliarde de dolari, din care Musk a primit 165 de milioane. În acel an, Musk fonda SpaceX, iar peste doi ani devenea CEO al Tesla Motors.
Nici sectorul energiei regenerabile nu i-a scăpat sud-africanului. Solar City a fost fondată în anul 2006 de doi dintre verii lui Musk, acesta oferind, însă, conceptul și finanțarea inițială. De la câteva sute de angajați în urmă cu șase ani de zile, Solar City a ajuns în prezent la peste 12.000 de lucrători, iar conform celor mai noi informații oficiale, numărul de clienți este mai mare de 262.000. Într-adevăr, Solar City nu este o companie de talia Tesla sau SpaceX. Aceasta nu a primit un miliard de dolari din partea Google și nu are o valoare de 34 de miliarde precum Tesla, însă are potențialul de a ajunge un lider pe piața energiei solare.
Cu ajutorul unor măsuri extrem de inteligente (dar și cu investiții în valoare de sute de milioane de dolari), Solar City a ajuns al doilea cel mai mare furnizor de sisteme solare din Statele Unite. În fiecare lună, numărul de clienți crește cu 12.000, iar cel al angajaților, cu 500. Principalul ”responsabil” este sistemul de închiriere implementat. Astfel, o familie poate monta un sistem solar fără a fi nevoie să de o plată foarte mare la început, iar, din punct de vedere teoretic, ar economisi o sumă mare de bani lunar.
Desigur, acest lucru presupune un efort financiar suplimentar din partea Solar City. De câțiva ani, compania raportează pierderi în continuu, motiv pentru care a avut nevoie de investiții foarte mari, precum cea de 500 de milioane de dolari din partea Goldman Sachs. În 2013 se estima că Solar City primise peste 3 miliarde de dolari de la diverși parteneri. De asemenea, în Statele Unite, cei care își instalează panouri solare pot beneficia de reduceri de până la 30%. Cu toate acestea, în cazul închirierilor, nu persoanele fizice sunt cele care sunt scutite de unele cheltuieli, ci furnizorii.
Mai mult decât atât, compania al cărei principal acționar este Elon Musk a încheiat diverse contracte cu Departamentul Apărării din Statele Unite și va echipa mii de clădiri din Hawaii și San Diego cu panouri solare. După cum era de așteptat, California este cea mai importantă piață pentru Solar City. În prezent, pe teritoriul celui mai populat stat american sunt nu mai puțin de 40 de depozite pentru o distribuție cât mai eficientă a sistemelor pentru locuințe.
Colaborarea dinte Tesla și Solar City
Tesla Energy este o baterie lansată recent, care ar putea ajuta gospodăriile și marile companii să obțină mai multă independență față de rețeaua clasică de alimentare cu energie electrică. Parctic, Tesla nu a lansat doar unul, ci două produse. Unul dintre ele se numește Powerwall și va fi disponibil în două versiuni: o baterie de 7kWh și una de 10kWh). Celălalt se numește Powerpack, iar conform declarațiilor lui Musk, beneficiază de o scalabilitate infinită. Mai exact, Powerpack vine cu baterii de 100kWh, care pot fi înlocuite cu unele de 500 kWh sau chiar unele de 10MWh.
În America, o locuință consumă în medie 10.900kWh pe an (sau aproximativ 900kWh pe lună). Însă un panou fotovoltaic standard al SolarCity poate produce aproximativ 9.000 kWh, ceea ce ar însemna că va fi nevoie de mai mult decât o instalație normală pentru cei care nu mai vor să depindă de rețeaua de curent. Iar acum, bateria revoluționară a celor de la Tesla va fi furnizată și către Solar City. Cantitatea va fi din ce în ce mai mare, odată cu finalizarea construcției noii fabrici de 5 miliarde de dolari din deșertul Nevada.
În 2014, nu mai puțin de 72% din totalul sistemelor solare instalate pe spațiile rezidențiale au fost furnizate de către Solar City. Cerând foarte puțini bani la instalare și ajutând mii de oameni să economisească bani lunar, Solar City a reușit să transforme una dintre cele mai scumpe tehnologii într-un beneficiu accesibil tuturor persoanelor. Cu toate acestea, compania nu a fost ferită de scandaluri.
Solar City a fost acuzată în trecut de umflarea prețurilor instalațiilor sale. Raportând costuri mult mai mari din acest punct de vedere, Solar City ar fi primit subvenții mult mai mari din partea autorităților federale din Statele Unite. Aceste zvonuri se pare că nu au afectat procesul de dezvoltare, iar compania ar putea primi în curând alte 124 de milioane de dolari de la diverși finanțatori.