Ce trebuie să știi despre Waze, aplicația pe care Google o vrea preinstalată în Android
Google a cumpărat în iunie 2013, cu 1,15 miliarde de dolari, aplicația Waze. Abia acum, la aproape doi ani distanță, vom vedea aplicația preinstalată pe Android. Totuși, cât de bună e pentru utilizatorul obișnuit?
Zvonurile privind achiziţia Waze de către Google sau Facebook au circulat încă din 2012. Aplicaţia e folosită de câteva zeci de milioane de oameni și a devenit populară datorită informațiilor pe care le obții, terțe navigației.
Popularitatea Waze a venit ca urmare a eşecului Apple Maps, dar și pentru că israelienii care au creat-o au găsit o nișă foarte bună în piață. Aplicaţia se bazează pe implicarea utilizatorilor, agregând date de la aceștia. Dacă există un eveniment neaşteptat pe şosea, un utilizator dă un raport, iar ceilalţi sunt notificaţi.
Pe lângă condiţiile de trafic, Waze arată şi patrulele de poliţie sau eventualele accidente. De asemenea, Waze are o comunitate de editori de hărţi, care actualizează totul în timp real. De asmenea, utilizatorii pot să salveze pe hartă şi locul unde se vor desfășura evenimente din Facebook.
Cum va fi integrată Waze în ecosistemul Google
Ca mai toate achizițiile, cum este și cazul WhatsApp pentru Facebook, primele integrări se văd după o perioadă mai mare de timp. În august 2013, s-au făcut primele modificări, permițând în Google Maps să raportezi incidente, iar administratorii Waze au avut acces la Google Street View şi alte resurse de care dispune Google, cum ar fi imagini din satelit şi anumite zone mai bine cartografiate.
„Cred că această colaborare va avea un mare impact. O mare parte din utilizatorii Google Maps vor beneficia de aceste informaţii”, a declarat în 2013 Brian McClendon, vicepreşedinte Google Maps. Viitorul pentru Waze, după cum l-a descris McClendon, este acesta: concentrare pe comunitate şi pe ajutarea oamenilor înspre o comunicare fructuoasă. De partea cealaltă, Google Maps va continua să fie o soluţie foarte bună pentru a căuta, explora şi găsi tot felul de adrese şi locuri utile utilizatorilor. „Ambele tabere învaţă din această colaborare, este un brainstorming foarte puternic“, a mai spus McClendon.
Poate, dacă păstram controlul asupra companiei, aşa cum au făcut fondatorii Facebook, Google, Oracle sau Microsoft, acum Waze ar fi fost tot o companie independentă.
Noam Bardin, cofondator Waze
Totuși, anul trecut în aprilie, Noam Bardin, director și cofondator Waze, a spus într-un articol pe LinkedIn, citat de „Adevărul“, că nu ar fi dorit să vândă. El considera, deşi n-o spune direct, că investitorii au forţat vânzarea către Google. E oarecum evident de ce: investiţiile iniţiale au revenit de câteva ori mai mari. Waze a strâns în martie 2008 12 milioane de dolari. În 2011 a mai primit 30 de milioane de dolari.
Waze n-a vrut să concureze cu Google, voia să se dezvolte pe pieţele unde avea spaţiu, iar România era pe listă. „Când Google a lansat navigarea turn-by-turn, unul dintre avantajele noastre, răspunsul investitorilor israelieni a fost să ne concentrăm pe Singapore sau România, în loc de SUA, să evităm confruntarea. Ne-am speriat şi ne-a fost distrasă atenţia, iar asta ne-a costat“, mai spune Bardin. Totuși, Bardin a ajuns chief wazer la Google, titlu creat special pentru el, iar această afacere i-a adus suficienți bani cât să-și permită reflecții de „a vinde sau a nu vinde“.
Pentru utilizatorul final, Waze este o aplicație care le oferă date concrete, nu doar un traseu pe care să se ghideze prin GPS. Google are puterea financiară de a crește produsul, iar o explozie în numărul de utilizatori este așteptată odată cu primele telefoane vândute cu Waze preinstalată.