Concluziile Innovation Labs 2.0 sau cum ideile ajung realizări
Cu fiecare competiție de dezvoltare software și, mai mult, cu fiecare program de încurajare a tinerilor în direcția unui business propriu în acest domeniu, vă și mai clar potențialul imens care există în această zonă. Prin fiecare participant entuziast, curajos, bine pregătit, mai experimentat sau mai puțin experimentat, cu idei mai creative, mai mărețe sau mai naive, piața dezvoltării software se conturează tot mai bine, mai frumos, cu valențe de succes tot mai clare și mai sigure.
Aseară am asistat la faza finală și gala de premiere Innovation Labs 2.0, programul de pre-accelerare adresat tinerilor dezvoltatori români interesați de pornirea unui start-up propriu și susținut de Orange. Ne-am simțit foarte mândri că ideile îndrăznețe și creativitatea se întâlnesc din ce în ce mai mult la tinerii români.
Am văzut o evoluție fantastică de la primul hackaton al programului, în luna martie. Se simțeau atunci multă ingenuitate și mult haos în idei, timiditate în exprimare, încredere și neîncredere, dar și mult, foarte mult entuziasm, de ziceai că se programează cel puțin mutarea Carpaților. A fost un start bun. Ce a urmat reflectă cu adevărat eficiența unui program bine pus la punct și gândit realmente pentru încurajare și îndrumare.
Ideile s-au conturat tot mai limpede și mai logic pe parcursul Innovation Labs 2.0, iar aseară am văzut prezentate forme foarte aproape de realizabil a unor proiecte care mi s-au părut bune, unele, simpatice, altele. Dacă vreți să aflați direct câștigătorii, derulați rapid până la finalul articolului. Între timp, îmi rezerv dreptul și plăcerea de a menționa câteva idei și prezentări care mi-au atras atenția. Oricum, le-aș fi premiat aproape pe toate, dar, de, trebuie să existe și un clasament, că așa îi stă bine oricărei competiții, iar juriile există pentru a evidenția valorile reale și pentru a impune departajări acolo unde nivelurile sunt foarte apropiate.
Idei valoroase
De departe, mi-au plăcut… peste jumătate din proiectele prezentate. Mi-a plăcut ideea JobLink, o aplicație de resurse umane care permite integrarea CV-ului unui candidat cu date culese din social media. Băieții vizeau în primă fază integrarea cu Twitter, după care urmau celealte rețele sociale. Pentru România, datele culese din Facebook și LinkedIn ar fi însă mai valoroase. Poate doreau totuși o lansare în Vest, unde Twitter este mult mai folosit.
Mi-a părut rău de timiditatea cu care s-au prezentat, cred că ar fi avut mult mai mult de câștigat dacă se afișau mai încrezători, ar fi reușit să transmită ideile mai explicit și ar fi fost mai eficienți. Pe de altă parte, au reușit să lezeze, chiar și așa, sfioși, un membru al juriului, pe Călin Fusu, CEO Neogen – BestJobs, care ar fi preferat ca exemplul din prezentarea lor să nu fie eJobs. Nouă prezentarea ni s-a părut suficient de clară, indiferent de exemplul ales.
SpotTune, o aplicație pentru optimizarea bateriei unui smartphone, mi s-a părut o idee foarte utilă și foarte ușor monetizabilă, având în vedere interesul mare care există în prezent pentru creșterea autonimiei telefonului. Practic, aplicația merge pe principiul închiderii sau diminuării automate a unor aplicații și funcții atunci când nu sunt folosite, prelungind astfel durata în care telefonul poate sta departe de priză. Nici prezentarea nu a lăsat de dorit, a fost făcută într-un stil american, am simțit că dezvoltatorul l-a apreciat și studiat pe Steve Jobs. 🙂
Stumble4Food este o aplicație care leagă o bază de date de meniuri de la diverse restaurante (deocamdată au 42 de restaurante înglobate) cu date de nutriție preluate de la USDA. Mi se pare o aplicație care mai are mulți pași de parcurs, cu atât mai mult cu cât sunt vizați în primă fază în special consumatorii britanici. Dar, ca idee, pare interesant și util.
Aplicația TrafficVoice, de agregare a mesajelor transmise de șoferii profesioniști prin CB Radio, a fost prezentată de data aceasta și cu un demo video, pare să fi fost îmbunătățită din punct de vedere al selecției de mesaje interceptate.
Mi-a plăcut și Pack-Sender, aplicație care facilitează transportul de pachete prin cunoștințe și prieteni care călătoresc în direcția destinatarului și sunt dispuși să facă astfel de livrări gratuit. Evident, aplicația este foarte nișată, se adresează în special studenților, dar cred că există un potențial de luat în seamă aici.
De departe cea mai naivă și puțin realizabilă aplicație (sau idee de aplicație, pentru că nu încă finalizată) mi s-a părut eHonk – șoferii blocați în parcare pot lua legătura, prin aplicație, cu cei care i-au blocat. Care sunt șansele ca cei doi să aibă instalată aplicația, să vadă mesajul și să și răspundă, eventual în timp util și binevoitor? Bilețelul șoferului responsabil, cu un număr de telefon așezat cvasi-discret pe bord, este mai eficient, mai rapid, mai… gratis.
Mi-a mai plăcut aplicația MyPlace (sau LoculMeu, nu știu exact cum ar vrea să o marcheteze), de anunțuri imobiliare care – asta e partea care mi-a plăcut 😀 – exclude agențiile imobiliare, cu plată prevăzută in-app pentru vizualizarea datelor de contact ale cumpărătorului/vânzătorului.
Și câștigătorii au fost…
Muuulte, multe aplicații interesante și – de aici intru deja în sfera premianților – cea mai inspirată și atrăgătoare și aplaudată prezentare a fost pentru MusicMaster. Echipa a primit premiul „best pitch”, dar și aplicația în sine mi s-a părut foarte bună ca idee și potențial de finalizare și monetizare. Se adresează pasionaților de chitară, cărora le pune la dispoziție posibilitatea sincronizării melodiei cu notele și vizualizarea în timp real a unui grafic care le arată cât de corect cântă la chitară. Pentru un demo live, a fost invitat un profesor de chitară, care a oferit o scurtă reprezentație foarte convigătoare. Ar fi un public destul de mic pentru această aplicație, dar cred că extrem de interesat, sunt convinsă că ar avea succes.
Aplicația premiată ca „best product” a fost LifeBox, gândită pentru sharing de fotografii exclusiv cu prietenii care apar în pozele respective, pe bază de tagging. Implică și o parte de stocare, evident, care nu știu în ce măsură poate fi garantată ca fiind sigură (pe de altă parte, cred că puțini își pun problema aceasta).
Titlul cel mare, „best business”, a fost luat luat de aplicația numită Openmind Retail Analytics, iar premiul a fost înmânat de Ministrul Finanțelor, Ioana Petrescu – este adresată retailerilor, cărora le oferă rapoarte de analiză despre mișcarea și comportamentul cumpărătorilor în magazin, cu date culese prin WiFi.
Lista completă de mentori, pe parcursul programului Innovation Labs 2.0, este aici, directorul comercial Orange România, Julien Ducarroz, a participat direct la sesiuni de mentorat și training.