13 mart. 2025 | 07:20

Volkswagen, pregătit să intre în industria militară: soluție de criză sau nouă strategie?

AUTO
Volkswagen, pregătit să intre în industria militară: soluție de criză sau nouă strategie?
Volkswagen își redefinește viitorul în contextul geopolitic actual

Industria auto europeană trece printr-o perioadă de transformări radicale, iar Grupul Volkswagen analizează posibilitatea de a-și diversifica activitatea. Oliver Blume, directorul general al companiei, a declarat că Volkswagen ar putea produce echipamente militare pentru armata germană, în contextul efortului de înarmare a Europei. Această decizie vine pe fondul scăderii vânzărilor de mașini și a unei concurențe tot mai agresive din partea producătorilor chinezi.

Situația geopolitică tensionată din Europa și temerile că Statele Unite și-ar putea reduce sprijinul militar pe continent au determinat mai mulți producători de armament, precum Rheinmetall și KNDS Group, să analizeze transformarea unor fabrici auto în centre de producție pentru tehnică militară. Volkswagen ar putea urma același model, având în vedere că dispune de capacități de producție vaste și parțial neutilizate în Germania.

Blume a explicat că, deși Volkswagen nu a fost abordată oficial pentru astfel de parteneriate, compania este deschisă să ofere consultanță și să contribuie la dezvoltarea unor noi concepte pentru vehicule militare.

„Am făcut asta în trecut și avem competențele necesare. Cred că trebuie să investim mai mult în securitate, pentru a fi pregătiți pentru viitor”, a declarat Blume.

Această posibilă schimbare de direcție a celui mai mare producător auto european ar putea reprezenta o soluție de adaptare la noile realități economice și politice, în condițiile în care vânzările de automobile au scăzut considerabil față de perioada pre-pandemică, scrie The Telegraph.

Industria auto europeană, sub presiune

Volkswagen nu este singura companie auto care caută alternative la producția tradițională de vehicule. În Germania, exporturile de mașini s-au redus drastic, iar producătorii europeni se confruntă cu dificultăți din cauza creșterii prețurilor materiilor prime, a concurenței venite din China și a tarifelor impuse de SUA asupra automobilelor produse în Canada și Mexic.

În acest context, analiștii economici consideră că industria auto europeană trebuie să găsească noi soluții pentru a supraviețui. Sander Tordoir, economist șef la Centrul pentru Reforme Europene, susține că producția de echipamente militare ar putea reprezenta o „nouă linie de afaceri” pentru producătorii auto aflați în dificultate.

Scăderea cererii pentru mașini nu poate fi compensată doar prin măsuri guvernamentale de stimulare a consumului, iar reorientarea către sectorul militar ar putea asigura supraviețuirea unor fabrici și locuri de muncă. În plus, Uniunea Europeană încurajează statele membre să își consolideze capacitățile de apărare, ceea ce ar putea genera contracte avantajoase pentru companiile implicate.

Volkswagen, în fața unor provocări economice majore

Decizia Volkswagen de a explora industria militară vine într-un moment dificil pentru companie. În 2024, grupul a raportat o scădere de 15% a profiturilor, de la 22,5 miliarde de euro anul trecut la 19,1 miliarde de euro.

Pe lângă scăderea cererii pentru automobile și competiția dură cu producătorii chinezi, Volkswagen trebuie să gestioneze și un proces amplu de restructurare. Compania a anunțat planuri pentru desființarea a 35.000 de locuri de muncă, ca parte a unei strategii de adaptare la piața globală.

În plus, tarifele impuse de SUA asupra importurilor din Canada și Mexic afectează și mai mult afacerile Volkswagen, având în vedere că o parte semnificativă din producția companiei are loc în aceste țări.

În acest peisaj complex, transformarea unei părți a fabricilor Volkswagen pentru producția de echipamente militare ar putea reprezenta o soluție viabilă pentru menținerea profitabilității. Cu toate acestea, o astfel de decizie ar putea stârni și controverse, având în vedere trecutul istoric al companiei și implicațiile etice ale industriei de apărare.

Rămâne de văzut dacă Volkswagen va face pasul decisiv către sectorul militar sau dacă va găsi alte soluții pentru a-și redresa vânzările. Cert este că industria auto europeană se află la un punct de cotitură, iar viitorul său va depinde de capacitatea de adaptare la noile realități economice și geopolitice.

Am venit la facultate în București, de la malul mării, acum nouă ani. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Universitatea din București, secțiunea Comunicare și Relații ... vezi toate articolele