13 mart. 2025 | 10:55

Tesla se prăbușește văzând cu ochii, iar dezastrul generat de Musk ar putea intra în cărțile de istorie, avertizează JPMorgan

AUTO
Tesla se prăbușește văzând cu ochii, iar dezastrul generat de Musk ar putea intra în cărțile de istorie, avertizează JPMorgan
Imagine reprezentativă de ilustrație. (Ilustrație: Playtech/Leonardo AI)

Tesla traversează una dintre cele mai dificile perioade din istoria sa, iar analiștii JPMorgan avertizează că declinul fulgerător al companiei nu are precedent în industria auto. În doar câteva luni, producătorul de vehicule electrice a pierdut aproape 49% din capitalizarea sa bursieră, scăzând de la un vârf de 1,54 trilioane de dolari la aproximativ 777 miliarde de dolari, scrie Business Insider.

Scăderea abruptă vine pe fondul unei cereri slabe la nivel global, dar și al unor controverse legate de leadership-ul Elon Musk, care pare tot mai distras de aventurile sale politice și de alte proiecte secundare.

Un declin fără precedent în industria auto

Analiștii JPMorgan au recunoscut că nu găsesc nicio situație similară în istoria industriei auto, în care un brand să își piardă valoarea într-un ritm atât de rapid.

„Ne este greu să identificăm un caz similar în istoria industriei auto, în care o marcă a pierdut atât de multă valoare într-un timp atât de scurt,” au scris aceștia într-o notă adresată investitorilor.

Singura comparație pe care au reușit să o găsească a fost scăderea vânzărilor mărcilor japoneze și sud-coreene din cauza disputelor diplomatice cu China, în 2012 și 2017. Totuși, acele crize au fost limitate la o singură piață, în timp ce prăbușirea Tesla afectează mai multe regiuni simultan.

În acest context, JPMorgan și-a revizuit în scădere estimarea prețului acțiunilor Tesla, reducând ținta de la 230,58 dolari la doar 135 dolari, în timp ce prognoza pentru livrările de vehicule din primul trimestru al 2025 a fost ajustată la 355.000 de unități, în scădere cu 8% față de aceeași perioadă din 2024.

Musk, de la pariu câștigător la povară pentru Tesla

Inițial, pariul lui Elon Musk pe victoria lui Donald Trump în alegerile din noiembrie părea să fie un succes. Tesla a fost singura companie EV ale cărei acțiuni au crescut imediat după alegeri, existând speranța că Musk va avea o relație privilegiată cu administrația de la Casa Albă și că va influența tăierile de cheltuieli guvernamentale în favoarea Tesla.

Însă, acest scenariu optimist începe să fie contestat. Mai mulți analiști subliniază că apropierea lui Musk de administrația Trump poate reprezenta o barieră în calea cererii pentru vehiculele Tesla.

„Implicarea domnului Musk în Departamentul pentru Eficiență Guvernamentală a stârnit controverse interne. Deși unii alegători republicani pot fi mulțumiți, efectul general asupra vânzărilor Tesla pare să fie negativ,” au explicat analiștii JPMorgan.

Proteste, scandaluri și brand în declin

Tesla nu se confruntă doar cu scăderea cererii, ci și cu probleme grave de imagine. În ultimele săptămâni, mai multe showroom-uri Tesla din SUA au fost ținta protestelor și vandalismului, iar președintele Trump a intervenit în apărarea companiei, sugerând că cei implicați ar putea fi etichetați drept teroriști interni.

Pe lângă aceste probleme, unii investitori sunt îngrijorați de faptul că Musk își împarte atenția între Tesla și alte proiecte. Declinul vânzărilor și scăderea prețului acțiunilor au coincis cu achiziția platformei X (fostul Twitter), ceea ce a dus la speculații că CEO-ul Tesla nu mai este suficient de implicat în conducerea companiei.

Analiștii Morgan Stanley au descris situația actuală astfel:

„Discuțiile cu investitorii se concentrează acum pe distragerea atenției conducerii, degradarea brandului și pierderea vânzărilor auto.”

Cu toate acestea, unii experți consideră că prăbușirea Tesla poate fi și o oportunitate de cumpărare a acțiunilor la un preț redus.

Tesla rămâne lider de piață, dar pentru cât timp?

În ciuda pierderilor masive, Tesla continuă să fie cea mai valoroasă companie auto din lume. Toyota, care ocupă locul al doilea, are o capitalizare de piață de doar 292 miliarde de dolari, mult sub valoarea actuală a Tesla.

Morgan Stanley subliniază că Tesla mai are câțiva ași în mânecă, inclusiv lansarea robotaxiului în Austin în această vară și o nouă demonstrație a robotului umanoid Optimus până la finalul anului.

Cu toate acestea, investitorii sunt reticenți în privința promisiunilor lui Musk, care are un istoric lung de termene ratate și întârzieri în livrările de produse.

Tesla traversează o criză profundă, iar declinul său ar putea rămâne în istorie drept unul dintre cele mai dramatice din industria auto. Cu un CEO prins între politică și afaceri, un brand afectat de controverse și vânzări în scădere, viitorul Tesla este mai incert ca niciodată.

Pentru investitori, întrebarea cheie rămâne: se va redresa Tesla sau va continua să alunece pe o pantă periculoasă?