Şi mai mult haos pe Iuliu Maniu. Cel mai aglomerat bulevard din Bucureşti ar urma să fie reamenajat cu spaţii pietonale şi piste de biciclete
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/02/Si-mai-mult-haos-pe-Iuliu-Maniu.-Cel-mai-aglomerat-bulevard-din-Bucuresti-ar-urma-sa-fie-reamenajat-cu-spatii-pietonale-si-piste-de-biciclete.jpg)
Bulevardul Iuliu Maniu, una dintre cele mai circulate artere din București, urmează să fie supus unei reamenajări majore. Proiectul inițiat de Primărie vizează transformarea zonei prin crearea unor spații pietonale extinse, piste de biciclete și zone verzi, având ca scop fluidizarea traficului și creșterea calității vieții locuitorilor.
Ce presupune proiectul de modernizare
Un proiect de hotărâre aflat în dezbatere publică prevede aprobarea documentației tehnice și stabilirea indicatorilor tehnico-economici pentru investiția denumită „Amenajare profil stradal existent Iuliu Maniu (tronson Strada Iedului – Valea Cascadelor)”. Acest plan include crearea unor spații destinate pietonilor, reorganizarea parcărilor, construirea unor piste de biciclete și reamenajarea spațiilor verzi.
Proiectul analizează două scenarii de execuție, unul mai accesibil și unul mai costisitor, diferența fiind dată de materialele utilizate și tehnologiile implementate. Varianta recomandată presupune o investiție de aproximativ 46 de milioane de lei, cu TVA inclus, în vederea asigurării unor standarde superioare de calitate și durabilitate.
Citește și: Autostrada care va lega România de Serbia prinde contur! Când e gata drumul care va transforma vestul țării
Proiectul prevede reconfigurarea trotuarului sudic al bulevardului, păstrând benzile destinate traficului auto. Parcările vor fi reorganizate astfel încât să permită o mai bună utilizare a spațiului, fiind prevăzute locuri speciale pentru persoanele cu dizabilități și stații de încărcare pentru vehicule electrice.
De asemenea, trotuarele vor fi extinse și amenajate cu spații verzi, oferind astfel un mediu mai prietenos pietonilor. Se va implementa un sistem de „shared space”, care permite circulația pietonilor, bicicliștilor și vehiculelor într-un spațiu comun, fără separări fizice stricte.
Pista de biciclete va avea o lățime de 2,5 metri, va fi realizată din asfalt colorat în verde și va include un sistem modern de iluminat integrat în suprafața sa. Această infrastructură va facilita deplasarea sigură a bicicliștilor, promovând mijloacele de transport sustenabile, conform proiectului.
Zone de relaxare și mobilier urban modern
Pentru crearea unui spațiu urban mai atractiv, trotuarele vor fi reconfigurate cu bănci, spații de odihnă și locuri de socializare. Se vor amenaja mici parcuri urbane („pocket parks”), oferind astfel o alternativă de recreere pentru locuitorii din zonă. Spațiile verzi vor fi reamenajate cu arbori și plante indigene, contribuind la reducerea poluării și la înfrumusețarea peisajului urban.
Intersecțiile cu străzile secundare vor fi regândite pentru a asigura o mai mare siguranță pietonilor, fiind extinse trotuarele și montați stâlpi de delimitare pentru creșterea vizibilității.
Conform studiului de fezabilitate, Bulevardul Iuliu Maniu prezintă numeroase disfuncționalități. Suprafața dedicată traficului auto este mult mai mare decât cea pietonală, iar accesul la stațiile de transport public este dificil. Trotuarele sunt subdimensionate, ceea ce îngreunează fluxul pietonal, în timp ce vizibilitatea redusă în zona trecerilor de pietoni crește riscul accidentelor.
Citește și: S-au reluat lucrările la tronsonul 4 al Drumului Expres Craiova – Pitești. Când va fi finalizată autostrada
De asemenea, lipsa unor spații corespunzătoare pentru transportul public afectează confortul călătorilor, iar suprafațele carosabile extinse favorizează staționarea ilegală a autovehiculelor.
Cât de fezabilă este reamenajarea
Implementarea acestui proiect ar putea aduce beneficii semnificative în ceea ce privește mobilitatea urbană și calitatea vieții, dar există și unele provocări. Traficul intens și lucrările de infrastructură necesare vor genera disconfort pentru locuitori și conducători auto pe durata execuției. De asemenea, costurile mari ridică semne de întrebare privind fezabilitatea financiară a proiectului.