SGR direct cu sacul. Sistemul de reciclare se modernizează în toată țara. Ce se schimbă
Un sistem automat revoluționar pentru colectarea ambalajelor returnabile a fost lansat în premieră în România, permițând consumatorilor să returneze vrac ambalaje din plastic, metal și sticlă, fără a fi necesară separarea acestora în prealabil. Noua tehnologie, dezvoltată sub forma unui sistem RVM (Reverse Vending Machine), îmbină un design minimalist cu funcționalități avansate, fiind construit din materiale reciclate și complet reciclabile.
SGR direct cu sacul
Soluția este propusă de Tomra Collection România, parte a grupului norvegian Tomra, lider global în colectarea automată a ambalajelor. Dispozitivul permite o experiență mai eficientă și comodă pentru consumatori, contribuind la accelerarea colectării selective în cadrul Sistemului de Garanție-Returnare (SGR), implementat în România.
„Tomra Collection România anunţă lansarea în premieră în România a sistemului Tomra R2, o soluţie de ultimă generaţie care redefineşte standardele colectării ambalajelor SGR din plastic, sticlă şi metal. Acest sistem inovator aduce o experienţă superioară de preluare a ambalajelor, datorită capacităţii sale unice de a prelua vrac toate cele 3 tipuri de ambalaje, inclusiv ambalajele de sticlă, fără a necesita separarea prealabilă de către consumator.
Tomra R2 este proiectat pentru a răspunde nevoilor comercianţilor atât din retailul modern, cât şi din cel tradiţional, într-o perioadă de optimizare a SGR, susţinând atingerea obiectivelor SGR şi tranziţia către o economie circulară (…) Cu un flux intuitiv pentru consumatori şi operatori, ghidaj vizual clar şi o interfaţă prietenoasă, Tomra R2 simplifică procesul de returnare a ambalajelor, economisind timp şi efort atât pentru consumatori, cât şi pentru angajaţii magazinelor. Sistemul permite rambursarea digitală a garanţiei, oferind o experienţă modernă şi eficientă”, se arată într-un comunicat al companiei producătoare, transmis AGERPRES.
Comportamentul consumatorilor în SGR: recuperarea garanției, principalul motiv
Un studiu de piață realizat de Tomra Collection România în 2025 – intitulat „Obiceiuri și atitudini SGR” – arată că 87% dintre români folosesc voucherele primite la returnarea ambalajelor pentru a face alte cumpărături în același magazin. Totodată, 76% consideră recuperarea garanției drept principalul stimulent pentru a returna ambalajele.
Un alt studiu comparativ, derulat în șapte țări europene cu sisteme SGR funcționale, subliniază că existența unui sistem automat de colectare este al treilea cel mai important criteriu pentru alegerea magazinului în care returnează ambalajele, devansând inclusiv accesibilitatea parcării.
Conform reglementărilor în vigoare, obiectivele de colectare pentru anul 2025 sunt de minimum 80% pentru ambalajele din plastic și metal și 75% pentru cele din sticlă. În 2026, aceste praguri cresc la 90% pentru plastic și metal și la 85% pentru sticlă.
Rețea națională pentru colectare eficientă
Tomra Collection România susține extinderea Sistemului de Garanție-Returnare prin implementarea de echipamente RVM în toate tipurile de magazine – de la hipermarketuri și supermarketuri, la magazine de proximitate, inclusiv în zone rurale. Compania dezvoltă, de asemenea, o rețea logistică modernă, care include un centru operațional de peste 4.000 de metri pătrați în București.
Fondată în 1972, Tomra operează peste 87.000 de sisteme automate în 60 de țări, colectând anual miliarde de ambalaje și susținând reciclarea în buclă închisă, contribuind astfel la un model sustenabil de economie circulară.