01 mai 2025 | 15:09

S-a îndrăgostit de mașini la 4 ani și mima că șofează tractoarele de la ferma tatălui său. Povestea pilotului Ayrton Senna, triplu campion mondial F1, o moarte violentă și gloria eternă

Special
Share
S-a îndrăgostit de mașini la 4 ani și mima că șofează tractoarele de la ferma tatălui său. Povestea pilotului Ayrton Senna, triplu campion mondial F1, o moarte violentă și gloria eternă
Pilotul F1 Ayrton Senna. Foto McLaren

Pe 1 mai 2025 se împlinesc 31 de ani de la dispariția tragică a lui Ayrton Senna, considerat de mulți drept cel mai mare pilot de Formula 1 din toate timpurile. Triplu campion mondial în 1988, 1990 și 1991, Senna a fost o figură emblematică a sportului, cunoscut pentru talentul său excepțional și pentru pasiunea sa profundă pentru curse.​

Băiatul fascinat de tractoare și mașini, încă din fragedă pruncie

Ayrton Senna da Silva s-a născut pe 21 martie 1960, în orașul Sao Paulo, Brazilia, într-o familie înstărită, pasionată de motoare și viteză. Încă de la o vârstă fragedă, Senna a manifestat o atracție ieșită din comun pentru tot ce însemna condus și adrenalină.

La doar 4 ani, el obișnuia să se urce pe tractoarele fermei tatălui său, imitând gesturile unui șofer profesionist. Această fascinație copilărească a fost, de fapt, începutul unui drum spectaculos care avea să-l transforme în cel mai iubit și respectat pilot din istoria Braziliei și unul dintre cei mai mari din toate timpurile.

Primele contacte reale cu lumea curselor au venit odată cu kartingul. La 13 ani, în 1973, Senna participa deja la competiții oficiale, debutând pe circuitul Interlagos din apropierea orașului natal.

De la început, s-a făcut remarcat nu doar prin viteză, ci și printr-o abilitate excepțională de a citi traseul și de a-și controla kartul într-un mod aproape supranatural.

O caracteristică unică a lui Senna era senzația că timpul încetinea în jurul lui: percepea totul „în slow motion”, o capacitate despre care cei apropiați și specialiștii spun că l-a ajutat să își înțeleagă și anticipeze perfect mașina în orice situație.

Vezi și: 30 de ani de la moartea lui Ayrton Senna. Marele pilot de F1 și-a presimțit tragicul destin

Ascensiunea către Formula 1 și gloriile din cariera de pilot

Până în 1977, Ayrton câștigase deja titlul de campion sud-american la karting, una dintre cele mai importante realizări ale sale din această etapă timpurie a carierei.

În ciuda eforturilor depuse, el nu a reușit niciodată să câștige Campionatul Mondial de Karting – o nereușită pe care avea s-o considere întotdeauna drept unul dintre marile sale regrete.

Determinarea și talentul i-au deschis curând porțile Europei. În 1981, s-a mutat în Marea Britanie și a debutat în Formula Ford 1600, câștigând campionatul din primul an.

Un an mai târziu, a trecut în Formula Ford 2000, unde a devenit campion al Marii Britanii și al Europei. Această ascensiune fulminantă a atras imediat atenția echipelor mari din Formula 1.

În 1983, Ayrton Senna a concurat în Formula 3, unde a stabilit un record de victorii ce avea să reziste ani la rând. Deja, nume importante din Formula 1, precum McLaren, Williams, Brabham și Lotus, s-au arătat interesate să îl aibă în echipă.

Perioada McLaren și cele trei titluri mondiale

Deși inițial negocia cu Brabham, discuțiile au căzut din cauza opoziției altui pilot brazilian, Nelson Piquet. Așa a ajuns să semneze cu Toleman, marcând începutul carierei sale în Formula 1.

Transferul la McLaren a fost decisiv. Între 1988 și 1993, Senna a concurat pentru această echipă și a cunoscut cele mai mari succese.

Aici a câștigat trei titluri mondiale, în 1988, 1990 și 1991, a fost de două ori vicecampion mondial și a obținut 35 de victorii de Grand Prix, plecând din pole position în nu mai puțin de 49 de curse. A fost perioada în care Senna a devenit un nume de legendă în lumea motorsportului.

Vezi și: Lucruri mai puțin știute despre rivalitatea dintre Senna și Schumacher

Pilotul de curse brazilian Ayrton Senna. Foto Pascal Rondeau/Allsport/Getty Images

Pilotul de curse brazilian Ayrton Senna. Foto Pascal Rondeau/Allsport/Getty Images

Un pilot desăvârșit, cu daruri aproape supraomenești

Ceea ce l-a separat pe Ayrton Senna de restul piloților a fost nu doar talentul său extraordinar, ci și o inteligență emoțională și tactică rar întâlnită.

În biografia sa din 2004, „Senna, povestea completă”, autorul Christopher Hilton îl descria ca fiind capabil să perceapă tot ce se întâmplă în jurul său cu o claritate ieșită din comun:

„La acele viteze uriașe, el putea face lucruri care păreau imposibile. Într-un fel, totul i se revela cu încetinitorul, permițându-i să analizeze și să memoreze fiecare reacție a monopostului”.

Această capacitate unică a fost văzută de mulți ca un „dar divin”, ceva care nu putea fi învățat, ci pur și simplu trăit. Senna nu era doar un pilot rapid.

Era un strateg, un gânditor al circuitului, capabil să interpreteze și cele mai subtile schimbări ale pistei sau ale monopostului. Mulți dintre cei care l-au cunoscut spun că pentru Senna cursele nu erau doar competiție, ci o formă de exprimare personală și spirituală.

Tragedia de la Imola și sfârșitul unei legende

În 1994, Senna a părăsit echipa McLaren și a semnat cu Williams, înlocuindu-l pe vechiul său rival, Alain Prost. A fost un început de sezon dificil. Mașina Williams Renault nu era suficient de competitivă și, mai grav, avea deficiențe de stabilitate.

Marele Premiu al statului San Marino, desfășurat pe circuitul de la Imola, avea să fie cursa care a însemnat sfârșitul tragic al unei cariere mărețe.

În ziua cursei, Ayrton Senna părea tulburat. Într-o conversație telefonică cu Alain Prost, i-a mărturisit că simte o teamă neobișnuită, o presimțire apăsătoare. A decis, totuși, să concureze. În turul al șaptelea, la o viteză de 312 km/h, mașina sa a devenit brusc instabilă și a ieșit de pe pistă, izbindu-se violent de un zid de beton.

Înainte de impact, Senna reușise să frâneze până la 218 km/h, însă coliziunea a fost devastatoare. O bucată de suspensie s-a desprins și i-a perforat casca exact deasupra ochiului drept, provocându-i răni fatale.

Senna a fost transportat de urgență la un spital din Bologna, dar medicii nu au mai putut face nimic pentru a-i salva viața. Avea doar 34 de ani. Moartea sa a provocat o undă de șoc în lumea sportului, dar și în întreaga lume.

Brazilia a intrat în doliu național, iar milioane de oameni l-au condus pe ultimul drum la cimitirul Morumbi din Sao Paulo.

Vezi și: Netflix lansează seria „Senna” despre legenda braziliană din Formula 1

Moștenirea lui Ayrton Senna, eternul campion al Formulei 1

Ayrton Senna este ultimul pilot de Formula 1 care a murit în timpul unei curse. Tragedia de la Imola a determinat o serie de schimbări importante în regulamentul Formulei 1 și în modul de concepție al monoposturilor, totul cu scopul de a preveni astfel de accidente fatale.

Într-un fel, sacrificiul său a dus la o revoluție în ceea ce privește siguranța piloților. Pentru fanii Formulei 1, Senna nu este doar un fost campion. Este un simbol al perfecțiunii, al pasiunii și al curajului.

Deși au trecut 31 de ani de la moartea sa, amintirea lui rămâne vie în inimile celor care l-au văzut concurând. Casca galbenă cu dungi albastre și verzi, în culorile Braziliei, este și astăzi un simbol al visului dus până la capăt.

Fundatia „Instituto Ayrton Senna”, înființată după moartea sa, continuă să contribuie la educația copiilor defavorizați din Brazilia, fiind una dintre cele mai importante moșteniri ale sale. Astfel, Ayrton Senna rămâne nu doar o legendă a sportului, ci și un model de umanitate și implicare socială.

În fiecare 1 mai, lumea Formulei 1 își amintește cu emoție și respect de Ayrton Senna – omul care a trăit pentru viteză și a murit în numele pasiunii.

O viață curmată prea devreme, dar care continuă să inspire generații întregi. Pentru fanii adevărați, Senna nu a murit niciodată. El trăiește pe fiecare circuit, în fiecare viraj și în fiecare suflet care visează la glorie.