16 iul. 2025 | 14:01

Programul Rabla 2025, salvat parțial, doar pentru persoane fizice. Anunțul făcut de ministrul Mediului

NEWS - HP
Share
Programul Rabla 2025, salvat parțial, doar pentru persoane fizice. Anunțul făcut de ministrul Mediului

Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu, a anunțat că Programul Rabla destinat persoanelor fizice urmează să fie lansat în perioada următoare, având un buget de 200 de milioane de lei.

Programul Rabla 2025, salvat parțial

Într-un interviu acordat postului RFI, Buzoianu a precizat că pentru anul viitor vor fi necesare discuții suplimentare, în special privind impactul asupra reducerii emisiilor pentru toate programele gestionate de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM).

„Într-un an foarte dificil economic în care trebuie tăiate 30 de miliarde de lei, am reuşit să salvăm programul Rabla persoane fizice. În ultimele zile am primit sute de întrebări şi am vrut să mă asigur, înainte de a da orice răspuns, că am toate cifrele. Da, vom lansa programul Rabla persoane fizice în perioada următoare, cu un buget de 200 de milioane de lei. Asta pentru că înţelegem cu toţii ce investiţii au fost făcute, că oamenii au dat deja avans şi noi trebuie să gândim măsuri care să ţină cont şi impactul în economie”, a anunţat, miercuri, ministrul Mediului, apelor şi Pădurilor, Diana Buzoianu.

Totodată, ministrul a atras atenția că, din cauza contextului economic dificil, valoarea voucherelor va fi redusă. „Există diferențe foarte mari între sumele oferite: de la 10.000 de lei pentru o mașină cu motor termic, până la 37.000 de lei pentru una electrică. Va trebui să ajustăm aceste valori”, a explicat ea.

Buzoianu a subliniat că este nevoie de o reevaluare a eficienței programului Rabla în ceea ce privește reducerea emisiilor de carbon și de o optimizare a sumelor acordate, astfel încât să existe un echilibru între sprijinul oferit și rezultatele de mediu obținute.

„Sunt foarte bucuroasă că am reuşit să salvăm o parte din acest program. Vor fi cu siguranţă discuţii legate de vouchere, pentru că există diferenţe foarte, foarte mari între un voucher pentru o maşină plug-in hybrid, o maşină termică şi o maşină electrică, o diferenţă de la 10.000 la 37.000 de lei, ori noi suntem într-o situaţie economică destul de dificilă în care dorim să sprijim oamenii care într-adevăr au nevoie de astfel de ajutoare. Persoane care-şi permit maşini de zeci de mii de euro nu mai avem posibilitatea în acest an să oferim vouchere de 37.000 de lei, ele vor scădea, dar eu zic că e o veste bună că reuşim să salvăm o parte din program”, a declarat, miercuri la RFI, ministrul Mediului, Diana Buzoianu.

Potrivit aceleiași surse, Programul Rabla va fi lansat „imediat ce se închide pachetul 2 de măsuri”.

„Nu există astăzi măcar o singură analiză de impact a ultimelor 20 de ediţii ale programului”

Întrebată despre eficiența programului Rabla în toți acești ani, în contextul în care scopul era eliminarea mașinilor poluante și înlocuirea lor cu unele mai prietenoase cu mediul, ministrul Diana Buzoianu a oferit un răspuns tranșant: „Nu avem, nici măcar în acest moment, o singură analiză de impact asupra mediului pentru ultimele 20 de ediții ale programului.”

„Iniţial, acest program a fost conceput ca un program de mediu. Într-adevăr, ţinta din PNRR de maşini vechi care ar fi trebuit scoase din uz a fost atinsă, dar a fost gândit şi pentru a ajuta industria auto, ceea ce nu este rău, doar că nu acesta este scopul Ministerului Mediului. Adică noi aici trebuie să gândim proiecte care să ajute mediul”, a explicat Buzoianu.

Ministrul Mediului a precizat însă că, potrivit experţilor, acest program „a şi încurajat aducerea unor maşini vechi în România, ca să poată fi apoi vândute şi să se obţină voucherele”.

„Deci există şi un efect invers, ca să spunem aşa. Apoi, e greu de susţinut că tu ai un program de mediu, dar care creşte consumul tot pe maşini individuale. Deci sunt aici nişte lucruri care nu au fost spuse de frica de a nu deranja foarte mulţi oameni care beneficiază de ele. Mai este un aspect: voucherele acestea se dau în câteva minute şi nu ţin cont de veniturile pe care oamenii le au. Adică noi astăzi îi subvenţionăm şi pe cei care au 10.000 de euro pe lună şi poate chiar nu ar avea nevoie de aceste vouchere, dar dăm acest voucher şi unui om care altfel nu şi-ar permite să renunţe la maşina veche pentru că are un salariu minim pe economie. Toate aceste lucruri nu au fost gândite de la bun început. Nu există astăzi măcar o singură analiză de impact a ultimelor 20 de ediţii ale programului”, a mai spus ministrul Mediului.

Ea a precizat că anul acesta este „o măsură corectă” că se încearcă salvarea acestui program, pentru că erau foarte mulţi oameni care s-au bazat pe el.

„Pe termen lung, eu mi-aş dori ca AFM să fie o instituţie care gândeşte programe naţionale, de care să se bucure comunităţi întregi, şi nu doar eliberarea de vouchere. Viziunea pe termen lung ar trebui să fie cumva de schimbare de perspectivă”, a mai spus Diana Buzoianu.