16 ian. 2025 | 10:58

Primul tunel forat pe o autostradă din România, aproape gata. Planul ambițios pentru 2025 de la CNAIR

ACTUALITATE
Primul tunel forat pe o autostradă din România, aproape gata. Planul ambițios pentru 2025 de la CNAIR
Secțiunea 4 din autostrada A1 Sibiu-Pitești. Sursa foto: Asociația Pro Infrastructura / Facebook

România face pași semnificativi în modernizarea infrastructurii rutiere, marcând un moment istoric pe șantierul Autostrăzii Sibiu-Pitești. Primul tunel forat pe o autostradă din România, parte din Secțiunea 4 (Tigveni – Curtea de Argeș), este aproape finalizat, iar oficialii estimează deschiderea circulației în regim de autostradă între Tigveni și București la finalul anului 2025.

Această realizare este un punct de cotitură pentru infrastructura țării, iar progresul înregistrat subliniază angajamentul autorităților și al constructorilor de a livra proiecte de calitate într-un ritm accelerat.

Stadiul lucrărilor: progres peste așteptări

Lucrările la Secțiunea 4, realizate de constructorul austriac Porr Construct, au ajuns la un progres fizic de 60%, deși termenul contractual de finalizare este anul 2027. Pe această secțiune, care măsoară 9,86 km, se construiește un tunel impresionant, cu o lungime de peste 1.300 de metri, ce presupune două galerii paralele.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că săpăturile în galerii sunt avansate:

  • 1.193 metri finalizați pe sensul Sibiu-Pitești,
  • 1.026 metri pe sensul Pitești-Sibiu.

Acest ritm de lucru susținut oferă premisele ca lucrările să fie finalizate mai devreme decât termenul stabilit inițial. În plus, ultimii 14,65 km ai Secțiunii 5 (Băiculești – Curtea de Argeș), care vor completa traseul dintre Pitești și București, sunt în curs de finalizare.

Obiectiv ambițios pentru 2025

Directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, a confirmat că există șanse reale ca, până la sfârșitul anului 2025, să se poată circula pe mai mult de 140 km în regim de autostradă între Tigveni și București. Acest lucru va fi posibil dacă ritmul de lucru actual se menține și dacă se finalizează lucrările la cele două secțiuni-cheie:

  1. Secțiunea 4: Tunelul de 1.350 m și restul traseului până la Curtea de Argeș.
  2. Secțiunea 5: Porțiunea dintre Băiculești și Curtea de Argeș.

În această primăvară, se estimează că galeriile tunelului vor fi complet străpunse, marcând un progres tehnic semnificativ. Odată finalizat, tunelul va reprezenta un punct de referință pentru infrastructura rutieră din România, demonstrând că proiectele ambițioase sunt posibile prin mobilizare eficientă și tehnologie modernă.

Beneficii pentru România

Finalizarea acestui tunel și a secțiunilor conexe aduce numeroase beneficii:

  • Reducerea timpului de călătorie între Sibiu și Pitești, conectând două dintre cele mai importante regiuni economice ale țării.
  • Creșterea siguranței rutiere prin eliminarea riscurilor asociate traficului pe drumuri naționale aglomerate.
  • Dezvoltarea economică regională, datorită îmbunătățirii accesului către zonele de producție și distribuție.

Finalizarea Secțiunii 4 marchează o etapă importantă în realizarea completă a Autostrăzii Sibiu-Pitești, un proiect esențial pentru integrarea României în rețeaua europeană de transport (TEN-T).

Primul tunel forat pe o autostradă din România simbolizează progresul tehnologic și angajamentul pentru modernizarea infrastructurii naționale. Cu un plan ambițios pentru 2025 și lucrări avansate pe Autostrada Sibiu-Pitești, România face pași concreți spre conectivitate mai bună, siguranță și eficiență în transport.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele