Poluarea de la țeava de eșapament este doar începutul dezastrului pentru sănătatea oamenilor. Alte emisii de la mașini, semnificativ mai periculoase
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/02/poluare.jpg)
Atunci când vorbim despre poluarea generată de mașini, atenția se îndreaptă, de obicei, către emisiile de la eșapament, în special cele provenite de la motoarele diesel. Însă, potrivit unui nou studiu, prafurile rezultate din uzura frânelor, anvelopelor și drumurilor sunt acum principala sursă de poluare provenită din transportul rutier în multe țări europene, depășind emisiile de la motor.
Unul dintre cei mai mari poluanți identificați în acest proces este praful rezultat din frânare. Cercetările arată că acest tip de particule fine poate avea un impact major asupra sănătății plămânilor, fiind chiar mai dăunător decât particulele din gazele de eșapament.
Studiul care schimbă perspectiva asupra poluării
Pentru a analiza impactul prafului de frânare asupra sănătății, cercetătorii au expus celule pulmonare la două tipuri de poluanți: praf rezultat din uzura frânelor și particule fine din gazele de eșapament diesel. Rezultatele au fost surprinzătoare: praful de frânare s-a dovedit semnificativ mai toxic, având efecte asociate cu boli pulmonare grave, precum cancerul, astmul sau fibroza pulmonară.
Unul dintre elementele identificate ca fiind responsabile de aceste efecte este cuprul, prezent în multe tipuri de plăcuțe de frână. Atunci când cercetătorii au eliminat cuprul din praful de frânare, toxicitatea acestuia a scăzut semnificativ, indicând că acest metal joacă un rol cheie în efectele nocive asupra sănătății.
O problemă ignorată de reglementările actuale
Deși gazele de eșapament sunt strict reglementate în Uniunea Europeană și în alte părți ale lumii, emisiile non-exhaust (non-eșapament), cum ar fi cele de la frâne și anvelope, nu sunt încă supuse acelorași restricții. Acest lucru este îngrijorător, având în vedere că aproape jumătate din cuprul prezent în aer provine din uzura frânelor și anvelopelor.
Până acum, singurele inițiative de reglementare au venit din Statele Unite, unde California și Washington au adoptat legi pentru a reduce conținutul de cupru în plăcuțele de frână, însă scopul acestora a fost protejarea ecosistemelor acvatice, nu reducerea impactului asupra sănătății umane.
Mașinile electrice nu sunt o soluție perfectă
Una dintre speranțele pentru reducerea poluării este tranziția către vehiculele electrice (EVs), care elimină complet emisiile de la eșapament. Cu toate acestea, vehiculele electrice nu rezolvă problema prafului de frânare și a particulelor provenite din uzura anvelopelor, iar unele studii sugerează că ar putea chiar genera mai multe emisii non-eșapament.
Motivul este simplu: mașinile electrice sunt, în general, mai grele decât cele pe benzină sau diesel, ceea ce duce la o uzură mai mare a frânelor și anvelopelor. Totuși, multe EV-uri sunt echipate cu frânare regenerativă, un sistem care recuperează energie în timpul decelerării și reduce utilizarea frânelor convenționale. Acest lucru ar putea contribui la o scădere a emisiilor de praf de frânare, dar nu le elimină complet.
Ce măsuri ar putea reduce impactul poluării?
O posibilă soluție ar fi dezvoltarea unor plăcuțe de frână cu formulări noi, care să reducă emisiile de praf sau să excludă metalele toxice precum cuprul, așa cum s-a făcut anterior cu azbestul, interzis în multe țări din cauza riscurilor asupra sănătății.
De asemenea, reglementările viitoare ar putea impune filtre de captare a particulelor pe sistemele de frânare, o tehnologie care este deja testată de unele companii.
În plus, noile standarde Euro 7, programate pentru implementare în 2026, vor impune limite pentru emisiile de praf de frânare, ceea ce ar putea accelera inovațiile în domeniu și ar putea conduce la o schimbare semnificativă a modului în care sunt proiectate frânele auto.
În timp ce emisiile de la eșapament au fost mult reduse prin reglementări stricte și tranziția către vehicule electrice, poluarea provenită din uzura frânelor și anvelopelor rămâne o amenințare majoră pentru sănătate. Studiile recente arată că aceste particule fine pot avea efecte nocive chiar mai mari decât gazele de eșapament diesel, ceea ce ar trebui să ducă la măsuri urgente pentru reducerea impactului lor asupra aerului pe care îl respirăm.
Schimbările din industrie și reglementările viitoare vor juca un rol crucial în protejarea sănătății populației și reducerea poluării urbane. Până atunci, însă, problema prafului de frânare rămâne una dintre marile provocări ignorate ale mobilității moderne, conform Science Alert.