31 iul. 2025 | 15:20

„O pubelă pe roți”: fondatorul original Tesla critică dur direcția aleasă de Elon Musk

AUTO
Share
„O pubelă pe roți”: fondatorul original Tesla critică dur direcția aleasă de Elon Musk
Cybertruck: inovație sau eșec cu patru roți?

După ani de tăcere relativă, Martin Eberhard – unul dintre fondatorii inițiali ai Tesla – revine în atenția publică cu o declarație tăioasă care-l vizează direct pe Elon Musk și una dintre cele mai controversate creații ale sale: Cybertruck. Într-un interviu recent, Eberhard a declarat fără ocolișuri că regretă faptul că firma pe care a fondat-o „a abandonat planul pentru mașini electrice accesibile în favoarea unui camion care arată ca o pubelă”.

Declarația a reaprins discuțiile despre trecutul tumultuos dintre Musk și primii oameni de la Tesla, dar mai ales despre direcția actuală a companiei și viitorul vehiculelor electrice. Cu toate că Eberhard recunoaște transformarea spectaculoasă a companiei sub conducerea lui Musk, criticile sale scot la iveală tensiuni vechi și îngrijorări legitime privind deciziile recente.

Nu, Elon Musk nu a fondat Tesla

Pentru cei care nu cunosc istoria completă, este important de menționat un adevăr adesea trecut cu vederea: Elon Musk nu este fondatorul original al Tesla. Compania a fost înființată în 2003 de Martin Eberhard și Marc Tarpenning, iar Musk s-a alăturat abia ulterior, devenind al patrulea CEO în 2008, după ce a investit masiv în firmă.

Conflictul dintre Musk și Eberhard nu este nou. Cei doi s-au confruntat inclusiv într-un proces în 2009, care s-a încheiat cu un acord legal prin care Musk a primit dreptul de a se autointitula „cofondator”, alături de Eberhard, Tarpenning, JB Straubel și Ian Wright.

În interviul acordat vloggeriței Kim Java, Eberhard a fost sincer: „Sunt dezamăgit că Tesla a anulat programul de mașini electrice ieftine. Asta este ceea ce lumea avea nevoie, nu un camion care arată ca o pubelă.” Declarația face referire directă la Cybertruck, vehiculul electric masiv și angular, intens criticat în presa auto pentru designul considerat lipsit de estetică și practică.

Visul mașinii de 25.000 de dolari – promisiune încă neîndeplinită

Printre cele mai mari frustrări exprimate de Eberhard se numără decizia lui Musk de a renunța la proiectul denumit neoficial Model 2 – o mașină electrică accesibilă, promisă în jurul sumei de 25.000 de dolari. Aceasta ar fi trebuit să revoluționeze piața vehiculelor electrice și să le facă mai accesibile publicului larg, în special în contextul în care majoritatea modelelor Tesla costă în jur de 40.000 de dolari sau mai mult.

Deși inițial acest proiect a fost promovat ca o platformă de testare pentru tehnologii de producție inovatoare, Reuters a raportat vara trecută că Musk ar fi „ucis” proiectul pentru a redirecționa eforturile companiei către robotaxiuri autonome. Musk a negat, acuzând Reuters că „minte”, dar surse interne citate de aceeași publicație susțin că proiectul fusese într-adevăr abandonat, spre nedumerirea chiar și a unor manageri seniori din companie.

Recent, totuși, Tesla a dat semne că nu a renunțat complet la ideea unei mașini accesibile. În timpul conferinței de prezentare a rezultatelor financiare, compania a făcut referire la „construirea primelor prototipuri ale unui model accesibil în iunie, cu producția în masă planificată pentru a doua jumătate a lui 2025.” Cu toate acestea, prețul rămâne o necunoscută.

Lansarea Cybertruck a fost de la început însoțită de reacții amestecate. De la demonstrația eșuată a „geamurilor antiglonț” până la forma controversată – pe care mulți au comparat-o cu o navetă spațială ieșită dintr-un joc video din anii ‘90 – Cybertruck a fost ironizat de presa auto și public deopotrivă. Pe internet, vehiculul a fost descris ca fiind „cea mai proastă mașină creată vreodată” sau „un tomberon pe roți”.

Ironia face ca mulți posesori de Cybertruck să fi creat chiar și un grup de sprijin pe Facebook, menit să-i ajute să facă față criticilor constante la adresa gusturilor lor auto.

Cu toate acestea, Cybertruck rămâne o demonstrație clară a direcției asumate de Elon Musk: mai puțin despre mobilitate accesibilă și mai mult despre atracție mediatică și inovație radicală, indiferent de consecințe.

Chiar și Eberhard, în ciuda criticilor, a recunoscut că Musk a făcut din Tesla „una dintre cele mai valoroase companii din lume”. Totuși, a subliniat că succesul nu vine doar de la o singură persoană. „SpaceX este o companie remarcabilă, dar cred că Gwynne Shotwell merită la fel de mult credit – ea este cea care ține rachetele în aer.”

Dacă te interesează mai multe despre mașinile electrice Tesla, despre controversele din jurul lui Elon Musk, sau viitorul Cybertruck, rămâi aproape de Playtech.ro. Adevărul din spatele designurilor îndrăznețe e mai complex decât pare, iar în spatele fiecărui vehicul se află o luptă de idei, orgolii și viziuni pentru viitorul mobilității.