08 dec. 2025 | 08:57

Mini Superleggera, mașina sportivă care putea schimba destinul mărcii, dar nu a ajuns niciodată pe șosea

AUTO
Share
Mini Superleggera, mașina sportivă care putea schimba destinul mărcii, dar nu a ajuns niciodată pe șosea
Un vis ambițios cu ADN Ferrari și comportament de Porsche Foto: autoblog.com

Timp de șapte ani, MINI a lucrat la un proiect care avea potențialul de a-i redefini identitatea: Superleggera Vision, o mașină sport compactă cu linii inspirate de Ferrari, dinamică apropiată de Porsche și greutate comparabilă cu un Mazda Miata. Ar fi putut fi cel mai ambițios model al mărcii britanice moderne, o abatere radicală de la tradiția citadinelor jucăușe care au definit brandul. Și totuși, deși prototipul final era aproape pregătit de producție, proiectul a fost oprit brusc, lăsând în urmă un vehicul care astăzi trăiește mai mult ca legendă decât ca realitate.

Prezentat pentru prima dată în 2014, conceptul MINI Superleggera Vision a surprins prin designul sculptural și minimalismul elegant, creat în colaborare cu Touring Superleggera. Mai puțin știut este faptul că MINI a continuat dezvoltarea sa timp de ani de zile, rafinând șasiul, interiorul și sistemul de propulsie până în punctul în care mașina era complet funcțională. Inginerii au declarat chiar că prototipul final „se conducea ca un Porsche”, dar cu sufletul unei sportive ultraușoare. Cu toate acestea, Superleggera nu a ajuns niciodată în showroomuri, în ciuda entuziasmului intern și extern.

Proiectul Superleggera a pornit ca o idee radicală într-o epocă în care MINI încerca să își diversifice gama. Designerii au imaginat un roadster pur, cu proporții clasice și suprafețe fluide, care aminteau de estetica italienilor de la Ferrari. Puterea nu provenea însă de la un motor masiv, ci dintr-un sistem hibrid ingenios: un propulsor bazat pe tehnologia BMW i3, cu un mic motor cu două cilindri folosit ca generator și un motor electric pe puntea spate, capabil să dezvolte aproximativ 180 CP.

Pentru o mașină de doar 1.000 kg, această configurație oferea un raport ideal între putere și greutate. Inginerii MINI au reușit să distribuie 58% din masă pe puntea spate, apropiindu-se de echilibrul unui Porsche 993 Turbo — o performanță remarcabilă pentru un vehicul construit pe o platformă neconvențională. Acest tip de distribuție permite unui automobil să danseze prin viraje, să păstreze stabilitate în accelerație și să ofere un comportament predictibil și sportiv.

Inițial, conceptul a fost gândit ca un model electric pur, dar pe parcursul dezvoltării s-a decis trecerea la hibrid pentru a păstra greutatea redusă și autonomia ridicată. Rezultatul a fost un amestec eclectic de tehnologii, inspirații și filosofii de design — un MINI ca niciun altul.

Foto: autoblog.com

De ce nu a ajuns MINI Superleggera în producție

Deși prototipul final, vopsit într-un auriu metalizat, arăta pregătit pentru lansare, BMW Group a decis să nu aprobe proiectul. Oficial, explicația a fost una pragmatică: prea multe variante deja în gamă, iar introducerea unui roadster specializat ar fi complicat ecosistemul MINI într-un moment în care brandul încerca să-și simplifice portofoliul.

O altă motivație a fost costul ridicat al producției unei caroserii atât de complexe, realizată în mare parte manual. BMW a încercat chiar o colaborare cu KTM pentru a reduce costurile, însă negocierile au eșuat. În final, Superleggera a fost considerată o mașină „prea nișată” pentru planurile globale ale companiei, chiar dacă tocmai acest caracter o făcea specială.

Ironia este că astăzi, BMW explorează din nou conceptul de hibride cu range-extender, tehnologie folosită chiar în Superleggera. Iar piața pentru roadstere ușoare, deși mai mică, continuă să existe datorită modelelor iconice precum Mazda MX-5.

Rămâne sentimentul că MINI a avut în mâini o oportunitate rară: aceea de a crea un model cult, un rival pentru Miata, cu numele și personalitatea unui brand cu tradiție. În locul unei mașini care ar fi putut revitaliza imaginea MINI, avem acum doar fotografii și mărturiile celor care au condus prototipul.

Foto: autoblog.com

O legendă care încă aprinde imaginația fanilor

Astăzi, Superleggera Vision este privit ca unul dintre cele mai frumoase concepte MINI realizate vreodată și ca simbolul unui moment din istoria mărcii în care experimentarea era posibilă. Mașina demonstrează cât de departe putea merge MINI în redefinirea identității sale — dincolo de hatchback-uri jucăușe și linii retro reinterpretate.

Pe măsură ce industria auto se îndreaptă din nou spre vehicule ușoare, electrificate și cu personalitate, există fani care speră ca MINI să redeschidă ideea. Iar dacă BMW chiar va reinventa tehnologia range-extender, poate că planurile Superleggera vor fi scoase de la arhivă.

Până atunci, rămâne una dintre cele mai mari „ce ar fi fost dacă” din istoria MINI — un roadster care avea ADN de Ferrari, comportament de Porsche, dimensiunile unui Miata și sufletul unui experiment care merita mai mult decât să rămână un prototip uitat.