28 apr. 2025 | 08:00

Mașinile second-hand de care trebuie să fugi în România. Autoturismele de la samsari care se lasă cu investiții suplimentare fabuloase

AUTO
Mașinile second-hand de care trebuie să fugi în România. Autoturismele de la samsari care se lasă cu investiții suplimentare fabuloase

Achiziționarea unei mașini second-hand poate părea, la prima vedere, o soluție convenabilă, însă pentru mulți români s-a transformat rapid într-o capcană costisitoare. Dorința de a conduce un model premium la un preț redus sau de a face o afacere bună a condus adesea la investiții suplimentare de ordinul miilor de euro în reparații. Anumite modele de mașini second-hand, în special cele vândute de samsari, ascund probleme grave, costuri ascunse și defecte recurente.

În 2025, forumurile auto sunt pline de povești ale celor care au fost păcăliți. Indiferent cât de tentant poate părea prețul sau cât de frumos arată mașina la exterior, trebuie să fii extrem de atent la anumite modele recunoscute pentru problemele lor frecvente.

Modele de mașini la mâna a doua pe care să le eviți în România

Prețul suspect de mic este primul semnal de alarmă pe care nu trebuie să îl ignori. Dacă o mașină este mult sub media pieței, aproape sigur ascunde defecte majore, kilometraj real mult mai mare sau istorice de accidente ascunse.

Un mecanic cu experiență a realizat o listă bazată pe sute de cazuri întâlnite în service-uri, indicând modelele cele mai problematice:

  • BMW Seria 3 (2005-2015) – Motorizările 316d, 318d și 320d sunt cele mai predispuse la probleme de distribuție, turbine defecte și injectoare scumpe de înlocuit.

  • Land Rover Freelander II (2006-2014) și Range Rover Sport (2005-2013) – Probleme costisitoare la transmisie, sistemul de tracțiune integrală și suspensia pneumatică.

  • Chevrolet Aveo (2007-2011) – Eșecuri la sistemele electrice și uzura rapidă a interiorului.

  • Dodge Journey (2008-2014) – Probleme cronice la transmisii automate și software defectuos la partea electrică.

  • BMW Seria 5 (2003-2010) – Complicații cu sistemele electronice, suspensii fragile și kilometraje frecvent modificate.

Aceste mașini, chiar și dacă sunt întreținute, vin la pachet cu riscuri mai mari și costuri de întreținere peste medie, mai ales pentru un cumpărător nepregătit.

Probleme frecvente și riscuri majore dacă nu ești atent

Problemele cu lanțul de distribuție la BMW-urile cu motor diesel N47 sunt de notorietate. Înlocuirea acestuia presupune demontarea motorului și cheltuieli care pot depăși 2.000 de euro. Turbinele și injectoarele uzate sunt alte capcane care pot apărea după câteva luni de utilizare, chiar dacă la cumpărare mașina părea în regulă.

La Land Rover, transmisia automată sau suspensia pneumatică pot ceda fără preaviz, reparațiile fiind extrem de costisitoare și, uneori, greu de realizat în service-uri obișnuite din România.

Chevrolet Aveo și Dodge Journey, deși mai ieftine inițial, au probleme constante la sistemele electrice și consumuri mari de combustibil, ceea ce duce la o experiență frustrantă pentru orice proprietar.

BMW Seria 5 nu scapă nici el: problemele cu iDrive, senzorii electronici sau suspensia sport pot duce rapid la facturi de service de mii de lei.

Cum să eviți investițiile suplimentare atunci când alegi o mașină second-hand

Primul pas pentru a te proteja este să eviți chilipirurile evidente. O mașină cu 10-12 ani vechime și doar 120.000 km parcurși este un semnal clar că trebuie să sapi mai adânc în istoricul vehiculului.

Este esențial să soliciți un istoric complet de service, verificabil, și să efectuezi o inspecție tehnică amănunțită într-un service autorizat, chiar dacă acest lucru presupune un cost suplimentar. Acest control poate scoate la iveală probleme ascunse care nu sunt evidente la prima vedere.

De asemenea, verifică documentele de proveniență ale mașinii și refuză tranzacțiile dubioase sau făcute în grabă. Dacă un vânzător acceptă prea ușor o reducere mare de preț sau refuză verificările suplimentare, trebuie să vezi acest comportament ca pe un semnal de alarmă.

Achiziționarea unui autoturism de la dealeri autorizați sau showroom-uri care oferă garanție este, de multe ori, o variantă mai sigură. Chiar dacă prețul inițial este puțin mai ridicat, riscurile sunt mult mai mici, iar eventualele probleme apărute după cumpărare pot fi remediate în baza garanției, conform Promotor.ro.