Maşinile care se vor impozita triplu. Se aplică regula „poluatorul plăteşte” din 2026
Începând cu anul 2026, sistemul de taxare auto din România va trece prin cea mai amplă schimbare din ultimii ani. Șoferii vor plăti, în medie, cu aproximativ 30% mai mult față de impozitele actuale, însă proprietarii de mașini vechi vor resimți cel mai puternic noile măsuri. Pentru vehiculele mai vechi de 15–20 de ani, taxele ar putea ajunge chiar la dublu sau triplu, în concordanță cu principiul „poluatorul plătește”, pe care Comisia Europeană îl impune statelor membre pentru reducerea emisiilor și a deficitului bugetar.
La cât ar putea ajunge impozitul în 2026
În prezent, în București, pentru un autoturism cu motor între 1.400 și 1.600 cmc, proprietarul plătește un impozit anual de 82 de lei. Conform scenariilor analizate de autorități, din 2026 această sumă ar putea crește la valori cuprinse între 91 și 132 de lei, în funcție de nivelul real de poluare al mașinii.
Cu toate acestea, specialiștii nu exclud varianta în care anumite categorii de autovehicule, în special cele cu norme de poluare foarte vechi, să fie taxate de două sau chiar trei ori mai mult decât în prezent.
Creșterile nu sunt surprinzătoare pentru cei care urmăresc evoluția sistemului de impozitare. Florin Trușcă, director în cadrul Direcției Taxe și Impozite Sector 1, amintește că impozitele se ajustează anual în funcție de inflație. Totuși, schimbarea de acum este una structurală: Comisia Europeană a solicitat României să renunțe la un sistem bazat exclusiv pe capacitatea cilindrică și să introducă și criteriul clasei de poluare. Asta înseamnă aplicarea unor coeficienți suplimentari, care vor crește odată cu vechimea și norma euro a vehiculului. Astfel, două mașini cu același motor ar putea avea impozite foarte diferite, în funcție de cât de „curate” sunt.
România are una dintre cele mai îmbătrânite flote auto
Ministerul Transporturilor a transmis deja propunerile către Ministerul Finanțelor. Alexandru Nazare, ministrul de resort, confirmă că se lucrează pe baza mai multor variante, iar presiunea pentru finalizarea rapidă a procesului este ridicată, având în vedere întârzierile din ultimii doi ani.
În forma discutată, noul impozit anual ar putea include inclusiv elemente inspirate din vechiul „timbru de mediu”, adaptate pentru a motiva înlocuirea mașinilor poluante. Analistul auto Adrian Mitrea subliniază că viitorul sistem va trebui să țină cont și de puterea reală a vehiculului, nu doar de cilindri:
„La mașinile electrice, de exemplu, capacitatea cilindrică nu are niciun sens. Este nevoie de un mecanism care să reflecte performanța și impactul asupra mediului”, a declarat el, potrivit profit.ro.
El atrage atenția și asupra dezechilibrelor actuale: diferențele foarte mari între impozitul pentru motoarele mici și cel pentru motoarele mari sunt greu de justificat într-un sistem modern de taxare.
Autoritățile speră că noile taxe vor accelera înnoirea parcului auto, având în vedere că România are printre cele mai îmbătrânite flote din Europa. Din cele peste 8,6 milioane de autoturisme aflate în circulație, aproape 3 milioane sunt Euro 4, multe având deja 18–20 de ani. Aproximativ 1,2 milioane sunt Euro 3, fabricate după anul 2000 și doar un sfert din totalul vehiculelor din țară sunt mai noi de 15 ani.