Mașina electrică a viitorului vine din Cluj și e dotată cu panouri solare. De ce cântărește sub 200 de kilograme
:format(webp):quality(80)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/02/Masina-viitorului-de-la-Cluj-Solis-800x450.jpg)
Echipa Solis, formată din 40 de studenți ai Universității Tehnice din Cluj-Napoca, a reușit să dezvolte o mașină solară revoluționară, care va participa la una dintre cele mai mari competiții din lume dedicate vehiculelor electrice, în Australia. Prototipul urmează să parcurgă 3.000 de kilometri, din Darwin până în Adelaide, folosind exclusiv energie solară.
Performanțele vehiculului au fost semnificativ îmbunătățite față de versiunea anterioară, iar greutatea a fost redusă dramatic. Dacă modelul din 2023 cântărea 420 kg, cel actual are doar 180 kg, ceea ce îi oferă o autonomie sporită și o eficiență mai mare. Motorul este alimentat de 6 metri pătrați de panouri solare, care acoperă întreaga caroserie.
Tehnologie avansată și provocările competiției
Mașina are o baterie de aproximativ 3 kWh, în comparație cu varianta anterioară de 7,5 kWh, și poate atinge o viteză maximă de 100 km/h. Cu o lungime totală de 5,8 metri, vehiculul a fost proiectat pentru a maximiza eficiența energetică, reducând consumul de energie la minimum.
Participarea la competiția din Australia nu va fi lipsită de provocări. Traseul se desfășoară pe o autostradă izolată, unde condițiile de drum sunt similare cu cele ale unui drum județean din România, iar circulația nu este restricționată, ceea ce înseamnă că echipa va trebui să împartă drumul cu vehicule de mare tonaj, inclusiv camioane de 80 de tone.
Pilotul nu va beneficia de niciun confort suplimentar, deoarece fiecare watt consumat trebuie optimizat pentru a maximiza autonomia mașinii. În plus, siguranța a fost o prioritate pentru echipă, care a proiectat structura de rezistență astfel încât, în cazul unui accident, pilotul să poată ieși nevătămat.
Obstacole financiare și viitorul proiectului
Deși echipa a realizat progrese tehnologice impresionante, lipsa fondurilor rămâne un obstacol major. Costurile pentru dezvoltarea vehiculului și participarea la competiție se ridică la aproximativ 200.000 de euro, iar studenții sunt încă în căutarea sponsorilor care să le susțină proiectul.
Mașina solară construită la Cluj demonstrează potențialul studenților români de a dezvolta soluții inovatoare pentru transportul sustenabil. Dacă va reuși să atragă sprijinul necesar, echipa Solis ar putea revoluționa industria vehiculelor electrice printr-un model eficient, ușor și complet autonom din punct de vedere energetic, conform Observator News.