Marile lanţuri de supermarketuri şi hipermarketuri anunță un profit aproape inexistent, deși cifrele de afaceri sunt colosale în România
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/06/Marile-lanturi-de-supermarketuri-si-hipermarketuri-anunta-un-profit-aproape-inexistent.jpg)
Marile lanțuri de supermarketuri și hipermarketuri din România înregistrează anual afaceri impresionante, ce depășesc 117 miliarde de lei, însă profitabilitatea rămâne extrem de redusă. Aproape 40% dintre aceste companii operează pe pierdere, evidențiind provocările din sectorul retail. Printre acestea, Kaufland se remarcă cu cea mai sănătoasă marjă de profit net, de 5,9%, poziționându-se drept lider în domeniu din punct de vedere al rentabilității.
Pe piața de retail din România se întâmplă un fenomen interesant. Deși românii sunt recunoscuți și dovediți a fi cumpărători prin excelență, iar volumul de consum e uriaș, acumulându-se cifre de afaceri de sute de miliarde de lei, profiturile nu par să reflecte un succes real.
Cifre de afaceri amețitoare, profitabilitate modestă
Conform unei analize ZF, Kaufland România, al doilea jucător ca cifră de afaceri pe piața supermarketurilor, raportează cea mai mare marjă de profit net, de 5,9%. În schimb, ceilalți retaileri care reușesc să înregistreze profit net au marje mult mai modeste, situate între 1,1% în cazul Mega Image și 5,1% pentru Lidl. În ceea ce îi privește pe Profi, Auchan, Metro și Carrefour, aceștia operează pe pierdere, reflectând dificultățile cu care se confruntă o parte semnificativă din piață.
Taxa de 1% pe cifra de afaceri ar fi lovit puternic industria
Se pare că fiscalitatea reprezintă una dintre cele mai mari provocări pentru profitabilitatea industriei de retail alimentar. Taxa de 1% pe cifra de afaceri ar fi arătată cu degetul de mulți jucători de pe piață, ca fiind responsabilă de profitul modest înregistrat.
„Retailerii spun că taxa pe cifra de afaceri (1%) a afectat puternic profitabilitatea companiilor mari în 2024, mai ales că jucătorii din domeniu au, în mod normal, marje mici, de sub 5%, conform datelor publice. Comercianţii alimentari au declarat în mod repetat că acest sector este unul în care businessul se face din volume, iar cum lupta pe client e foarte strânsă, adaosurile sunt mici.
Astfel, dincolo de taxa pe cifra de afaceri, mai există cel puţin un factor care şi-a pus amprenta asupra câştigurilor nete – războiul promoţiilor. În 2024, românii au căutat mai mult decât oricând în ultima vreme oferte şi reduceri, iar producătorii şi retailerii s-au întrecut în a le oferi, pentru a-i atrage pe oameni în magazine. Iar asta s-a văzut în profitabilitate. Situaţia aminteşte de anii 2009-2010, de criza financiară anterioară”, notează sursa citată.