Majorarea TVA va fi făcută degeaba, dacă statul nu strânge și el cureaua – avertizează o mare companie de consultanță fiscală.
Până la această oră nu avem încă un pachet de măsuri fiscale asupra căruia să fi convenit decidenții, însă în spațiul public se discută despre posibilitatea majorării cotei TVA. Dacă acest lucru se va întâmpla, în absența unor măsuri serioase din partea statului, de reformă, atunci rezultatele creșterii poverii fiscale nu vor fi cele așteptate acum de politicieni.
Deși o majorare de TVA înseamnă scumpiri și, implicit, mai mulți bani la bugetul de stat, pentru a putea contribui la reducerea deficitului bugetar, este nevoie de o serie de măsuri adoptate în paralel. Condiția principală este să aibă loc o reformă profundă la nivel local, cred consultanții fiscali.
1 leu din 5 merge la bugetele locale. Pentru ca majorarea TVA să aducă efecte pozitive, e nevoie de o reformă la nivel local
„Da, creșterea TVA ar genera mai multe venituri la bugetul consolidat în anul 2025. Asta, în condițiile încare presupunem că se menține tendința de colectare în creștere, ceea ce este o presupunere cel puțin problematică, pentru că orice specialist în fiscalitate știe că riscul de neconformare și evaziune crește odată cu mărirea taxelor sau impozitelor.
Deci, da, se rezolvă o parte din problema legată de deficit. Însă îndemn cu tărie decidenții să aibă în vedere necesitatea imperativă a unor reforme foarte serioase la nivel local.
De ce? Pentru că în condițiile în care 1 leu din 5 merge la bugetele locale, atunci nu avem decât o măsură care va genera inflație, costuri mai mari pentru orice produs sau serviciu pe care cetățeanul îl va plati, și se ratează complet miza sistemică, adică reducerea cheltuielilor statului pe termen lung”, declară drd. Cornelia Năstase, CEO al CC Tax Advisory.
Cornelia Năstase mai atrage atenția asupra faptului că autoritățile din România nu pot da vina pe presiuni externe pentru eventuale scumpiri la taxe. De ce? Pentru că recomandările FMI sunt cât se poate de directe: reforme rapide și clare acum, iar taxele să crească lent, nu brusc. Deci, dacă urmează majorări, nu e din cauza altora.
„Raportul FMI indica o cu totul altă cale de urmat. FMI vorbea în primul și în primul rând despre reforme, apoi despre reducerea deficitului pe termen mediu și despre creșterea lentă a taxelor. FMI nu cerea salturi uriașe, precum majorarea TVA cu 3 puncte procentuale sau majorarea creșterea impozitului pe dividend de la 10% la 16% sau 19%. Spre exemplu, când vine vorba despre impozitul pe dividendele distribuite, FMI recomanda creșterea de la 8% la 10%, or România a făcut deja acest pas pentru anul 2025, fără să aibă nicio reformă la schimb”, mai arată Cornelia Năstase.
Creșterea TVA ar putea aduce mai mulți bani la buget, dar nu va rezolva problema deficitului dacă statul nu face și reforme serioase, mai ales la nivel local. Doar să punem taxe mai mari, fără să tăiem din cheltuieli și fără să reorganizăm cum se administrează banii publici, înseamnă doar prețuri mai mari pentru toată lumea, inflație și frustrări. Așa cum spune și FMI, întâi reforme, apoi taxe. Dacă autoritățile aleg calea scurtă, măriri de taxe fără reformă, atunci vom plăti cu toții mai mult, dar fără rezultate durabile.
Rămâne de văzut în aceste zile care vor fi măsurile pe care vor merge autoritățile și dacă se va ajunge într-adevăr la o creștere a cotei TVA de la 19% la probabil 21%.
Amintim că președintele Nicușor Dan a chemat joi, la Palatul Cotroceni, reprezentanții partidelor din Parlament pentru discuții importante. Pe masa consultărilor au fost două subiecte esențiale: numirea unui nou prim-ministru și identificarea măsurilor fiscale urgente pe care viitorul Guvern va trebui să le adopte pentru a reduce uriașul deficit bugetar al României – în prezent, cel mai mare din întreaga Uniune Europeană.
Potrivit informațiilor G4Media, președintele Nicușor Dan ar fi transmis ferm faptul că se opune majorării TVA. Acest lucru ar fi generat tensiuni.