24 iul. 2025 | 13:43

Lecția chineză care ține treji giganții auto: cum o mașină BYD i-a dat fiori CEO-ului Ford

AUTO
Share
Lecția chineză care ține treji giganții auto: cum o mașină BYD i-a dat fiori CEO-ului Ford
Chinezii nu doar inovează, o fac cu o viteză uluitoare Foto: Jim Farley, CEO-ul Ford/Reuters

Într-o industrie auto aflată într-o revoluție fără precedent, nimeni nu mai poate ignora viteza cu care se mișcă producătorii chinezi. Jim Farley, CEO-ul Ford, a simțit acest lucru pe pielea lui după ce a demontat o mașină electrică BYD și a declarat public că este „speriat” de ceea ce a descoperit. Într-o lume în care fiecare secundă contează, lecția oferită de China e clară: nu e vorba doar despre tehnologie, ci despre cum o folosești eficient.

După o vizită în China în mai 2024, Farley s-a întors în SUA profund marcat. Ceea ce l-a uimit nu a fost doar calitatea mașinilor sau prețurile competitive, ci mai ales viteza amețitoare cu care se mișcă industria chineză. „Toată lumea vorbește despre cât de bune sau ieftine sunt, dar ceea ce iese cu adevărat în evidență este rapiditatea lor”, a spus Farley, conform presei străine.

Pentru a înțelege cu adevărat cum reușesc chinezii să țină prețurile la un nivel atât de jos, Ford a demontat câteva modele BYD. Rezultatul? Un șoc industrial. Compania chineză folosește baterii LFP (litiu-fier-fosfat), mai ieftine decât cele NMC (nichel-mangan-cobalt) folosite în mod obișnuit de producătorii occidentali. În plus, integrarea verticală – adică producerea „in house” a componentelor-cheie precum bateriile – reduce drastic costurile, pentru că nu sunt implicați intermediari sau marje externe.

Chiar dacă unele sisteme de propulsie ale BYD nu sunt cele mai eficiente din lume, modul în care funcționează întregul ecosistem de producție le oferă un avantaj strategic imens. Și asta sperie companii precum Ford, pentru care fiecare piesă din lanțul de producție înseamnă costuri, timp și compromisuri.

Ford se reinventează în lupta cu giganții asiatici

În fața acestei „amenințări existențiale”, cum o numește chiar Farley, Ford nu mai are de ales: trebuie să schimbe tot. Gigantul american anunță o strategie complet nouă, axată pe vehicule electrice mai mici, mai ieftine și produse într-un mod mult mai eficient. Esența acestei strategii este dezvoltarea unei platforme dedicate de EV-uri cu costuri reduse, sub conducerea unui fost inginer Tesla.

Noua direcție a Ford vizează fabrici mai mici, cu un număr redus de angajați și cu procese automatizate și simplificate. „Nu putem merge înainte cu modelul vechi într-o lume care se schimbă atât de rapid”, a declarat Farley. Iar obiectivul e clar: vehicule electrice accesibile, competitive din punct de vedere tehnologic și capabile să se dueleze de la egal la egal cu modelele chinezești.

Această repoziționare vine în contextul în care BYD – cel mai mare producător auto din China – a pătruns deja pe piața europeană, inclusiv în România, unde a lansat patru modele electrice și plănuiește să-și dubleze numărul de dealeri până la sfârșitul anului. Pentru Ford și alte branduri tradiționale, nu mai e timp de amânări.

Viitorul industriei auto nu mai e în Detroit, ci se scrie și la Shenzhen

Ceea ce pare clar din tot acest context este că viitorul industriei auto nu mai este dominat exclusiv de SUA sau Europa. Cu inovații rapide, lanțuri de producție integrate și o viziune clară asupra viitorului electric, producătorii chinezi redefinesc regulile jocului. Și asta pune presiune nu doar pe Ford, ci pe tot ecosistemul auto occidental.

Într-o perioadă în care tranziția către mobilitatea electrică e deja inevitabilă, competitivitatea se mută de la puterea brandului către eficiența proceselor și capacitatea de adaptare. Ceea ce Jim Farley a trăit în contact direct cu BYD este simptomul unei schimbări de paradigmă care nu mai poate fi ignorată.

În concluzie, dacă giganți precum Ford vor să rămână relevanți în următorul deceniu, va trebui să învețe nu doar din trecutul propriu, ci și din lecțiile oferite de competitori care până de curând păreau marginali. Într-o industrie în care somnul înseamnă faliment, e clar că CEO-ul Ford nu e singurul care va avea nopți nedormite.