Kristen Stewart critică dur industria filmului: „Realizarea de filme a ajuns în iadul capitalist”
Kristen Stewart, actriță și regizoare nominalizată la Oscar, lansează un mesaj puternic despre starea actuală a cinematografiei independente.
Într-un interviu amplu acordat The New York Times, artista spune că industria trece printr-un moment critic, în care este tot mai greu să realizezi filme care nu se încadrează în formule comerciale sigure.
Stewart consideră că sistemul de producție a devenit „aproape imposibil” pentru cineaștii care vor să creeze proiecte personale, experimentale sau venite din perspective diverse.
Ea afirmă că Hollywoodul favorizează masiv filmele cu bugete uriașe și structuri predefinite, lăsând puțin spațiu pentru vocile noi sau marginalizate.
„Suntem într-un punct de cotitură și avem nevoie de o ruptură completă de sistem”, spune regizoarea filmului The Chronology of Water. „Industria a devenit exclusivistă, plină de bariere care împiedică artiștii să-și exprime viziunea. Este iadul capitalist – misogin, rasist și ostil față de creatorii independenți.”
„E prea greu să faci filme care nu sunt blockbustere”
În timpul interviului, Stewart subliniază că numeroase reguli, norme sindicale și structuri instituționale, deși necesare în multe privințe, îi limitează pe artiștii care vor să lucreze în afara marilor studiouri.
Ea vorbește despre necesitatea găsirii unor „soluții alternative”, fără a submina munca sindicatelor, dar care să permită o mai mare libertate de creație.
„Este prea greu să faci un film în prezent dacă nu urmează o rețetă deja verificată. Totul trebuie să fie blockbuster, totul trebuie să fie previzibil”, explică Stewart. Aceeași frustrare a fost exprimată recent și de cineaști precum Steven Soderbergh, Michael Bay și James Cameron, care au remarcat dificultatea tot mai mare de a finanța proiecte necomerciale.
Actrița spune că următorul ei film ar dori să-l facă „cu buget minim, fără să câștige vreun dolar”, dar sperând totuși ca produsul final să aibă impact. „Sistemul a blocat accesul multora și l-a făcut mult prea dificil”, adaugă ea. „Sunt convinsă că există modalități noi, radicale, dacă vrei, care pot deschide uși. Trebuie doar imaginate”.
Diversitatea, în regres: studiourile „se întorc la ce consideră sigur”
Declarațiile lui Stewart vin într-un context al regresului privind diversitatea în cinema. Potrivit celui mai recent Hollywood Diversity Report realizat de UCLA, reprezentarea femeilor și a persoanelor de culoare în fața și în spatele camerei a scăzut după vârful atins în 2023.
Ana-Christina Ramón, coordonatoare a raportului, subliniază că în 2024 s-a observat o retragere masivă a studiourilor de la investițiile în proiecte diverse. „Nu a fost vorba despre profitabilitate, datele arătau că aceste producții funcționează. Studiourile au ales însă ceea ce percep ca fiind mai sigur”, spune Ramón.
Cofondatorul raportului, Darnell Hunt, afirmă că declinul era previzibil încă de când au început să dispară pozițiile executive și inițiativele dedicate diversității.
Între timp, debutul regizoral al lui Kristen Stewart, The Chronology of Water, o adaptare după memoriile Lidiei Yuknavitch, rulează în cinematografe selectate, un exemplu al tipului de film personal și riscant pe care artista vrea să-l apere într-o industrie dominată de formule standardizate.