Jumătate de milion de euro amendă pentru Wizz Air pentru abonamentul „nelimitat”
Compania aeriană low-cost Wizz Air a fost sancționată cu o amendă de 500.000 de euro de către Autoritatea Antitrust din Italia, după ce instituția a constatat că transportatorul a folosit practici comerciale înșelătoare în promovarea abonamentului anual „Wizz All You Can Fly”.
Amendă pentu Wizz Air
Potrivit Autorității Italiene pentru Concurență și Piață (AGCM), abonamentul a fost prezentat ca un serviciu „nelimitat”, însă oferta nu a fost însoțită de informații clare privind numeroasele restricții reale care se aplicau. Deși produsul promitea acces nelimitat la zboruri internaționale la un tarif fix – 599 de euro, respectiv 499 de euro în perioada promoțională –, modul de prezentare a fost considerat înșelător, creând impresia că abonații pot zbura liber pe toate rutele operate de companie.
În realitate, AGCM a constatat că Wizz Air a omis din materialele promoționale detalii esențiale despre limitările de utilizare. În special, nu au fost explicate clar ferestrele de rezervare, restricțiile privind numărul de locuri disponibile pentru abonați pe fiecare zbor și alte condiții care influențau substanțial accesul la serviciu. Această lipsă de transparență a fost considerată o încălcare a regulilor privind practicile comerciale corecte, potrivit Boarding Pass.
Dezechilibru semnificativ între drepturile clienților și cele ale operatorului aerian
În plus, autoritatea italiană a identificat în versiunea inițială a contractului o serie de clauze considerate abuzive. Acestea ofereau Wizz Air posibilitatea de a modifica unilateral termenii și condițiile abonamentului sau chiar de a suspenda întregul serviciu, fără a preciza motive obiective și fără a asigura protecții adecvate pentru consumatori. Mai mult, regulile impuse îngreunau obținerea unei rambursări proporționale și limitau dreptul de retragere în cazul întreruperii sau anulării serviciului, inclusiv în situațiile în care modificările afectau aeroportul preferat al abonatului.
AGCM a concluzionat că toate aceste aspecte au creat un dezechilibru semnificativ între drepturile clienților și cele ale operatorului aerian, în defavoarea consumatorilor, motiv pentru care a aplicat amenda de jumătate de milion de euro.