20 nov. 2025 | 21:08

Frauda kilometrajului în România. Maşinile second-hand au kilometrii dați înapoi cu peste 70.000 km

AUTO
Share
Frauda kilometrajului în România. Maşinile second-hand au kilometrii dați înapoi cu peste 70.000 km
FOTO: Arhivă

Piața auto second-hand din România continuă să fie marcată de una dintre cele mai răspândite și costisitoare practici ilegale: manipularea odometrului. Deși mulți cumpărători cred că doar mașinile foarte vechi sunt afectate, un studiu recent arată contrariul. Fenomenul este prezent la toate categoriile, inclusiv la vehicule care au abia cinci ani de utilizare, iar o parte semnificativă dintre acestea ascund și un istoric de accidente.

Riscul mașinilor cu kilometrajul manipulat

Potrivit analizelor realizate pe baza raportărilor carVertical, cele mai expuse sunt modelele produse în 2009: 13,2% dintre vehiculele verificate din acel an prezentau kilometraj modificat. Chiar și mașinile recente pot avea surprize neplăcute.

Pentru modelele fabricate în 2021, procentul celor cu kilometrii dați înapoi este de 1,7%, în timp ce la cele din 2022 scade la 1,3%, pentru ca în 2023 să urce din nou la 1,5%. Chiar dacă procentele sunt mai mici în cazul mașinilor noi, riscul rămâne, iar consecințele financiare sunt cu atât mai mari cu cât prețul de achiziție este mai ridicat.

Manipularea odometrului nu înseamnă doar pierderi financiare imediate pentru cumpărător, ci și riscuri tehnice. De exemplu, în România, vehiculele fabricate în 2000 au avut kilometrajul redus în medie cu 107.200 km – o diferență uriașă care poate ascunde uzură severă. Modelele noi nu sunt nici ele ferite: cele din 2020 prezintă reduceri medii de 73.000 km, în timp ce mașinile din 2021 ajung la 83.000 km „dispăruți”, potrivit celor de la carvertical.

Cum ne dăm seama că o mașină este mai veche decât pare

Pentru modelele din 2022, reducerea medie este de 29.800 km, iar pentru cele din 2023 de aproximativ 35.200 km. Deși unii vânzători se limitează la a reduce kilometrajul doar până la valorile înregistrate oficial în istoricul tehnic, realitatea vehiculului poate fi trădată de alte componente: de la uzura discurilor și amortizoarelor până la starea interiorului.

Astfel, chiar și atunci când manipularea pare „moderată”, diferența dintre kilometrajul afișat și starea reală a mașinii rămâne vizibilă ochiului unui specialist.

Pe lângă problema odometrului, studiul evidențiază și amploarea daunelor ascunse. Mașinile produse între 2008 și 2016 sunt cele mai afectate: 62-63% dintre ele au avut cel puțin un eveniment rutier înregistrat. Nici generațiile noi nu stau mai bine. Aproape jumătate dintre vehiculele fabricate în 2021 și 2022 au suferit daune, iar la modelele din 2023 procentul depășește 51%.

Tehnologiile tot mai complexe și prețurile mari ale pieselor duc și la costuri de reparație ridicate: dacă pentru un model din 2000 media era de 1.700 de euro, pentru vehiculele din 2020 costurile urcă la 3.700 de euro, iar la cele din 2023 ajung până la 7.900 de euro.

Într-o piață dominată de maşini rulate, unde cererea este ridicată și tentația de a crește artificial valoarea vehiculului este mare, verificarea amănunțită a istoricului devine esențială. Manipularea kilometrajului rămâne una dintre cele mai frecvente fraude auto din România, iar cumpărătorii care nu se informează riscă să plătească prea mult pentru o mașină prea uzată.