11 nov. 2025 | 15:52

Frații Pavăl, proprietarii Dedeman, pregătesc achiziția Carrefour România

ACTUALITATE
Share
Frații Pavăl, proprietarii Dedeman, pregătesc achiziția Carrefour România
Frații Pavăl ar putea cumpăra Carrefour România

Unul dintre cele mai mari nume din businessul românesc, frații Dragoș și Adrian Pavăl, proprietarii Dedeman, sunt în atenția pieței după ce s-a aflat că au depus o ofertă pentru achiziția Carrefour România. Potrivit informațiilor Profit.ro, antreprenorii se află pe lista scurtă de investitori interesați, alături de grupul francez Auchan și retailerul polonez Zabka, deținătorul brandului Froo.

Carrefour analizează vânzarea operațiunilor din România

Surse apropiate negocierilor susțin că tranzacția vizează toate cele 458 de magazine pe care Carrefour le operează în România, unități care au generat venituri de aproximativ 2,3 miliarde de euro doar în primele nouă luni ale anului. Intrarea fraților Pavăl în această competiție este considerată o surpriză majoră, întrucât Dedeman nu este activ în segmentul de retail alimentar. Cu toate acestea, Pavăl Holding, vehiculul lor de investiții, și-a manifestat în repetate rânduri intenția de a se extinde în noi domenii, inclusiv la nivel internațional.

Zvonurile privind retragerea grupului francez Carrefour de pe piața românească au apărut după ce presa franceză a scris că gigantul a mandatat banca BNP Paribas pentru a evalua interesul investitorilor. Decizia vine la scurt timp după ce retailerul și-a anunțat ieșirea completă din Italia, iar surse din industrie spun că posibile exituri sunt analizate și pentru Polonia și Argentina.

Într-un comunicat transmis ulterior, reprezentanții Carrefour au declarat:

„Articolele apărute în presă privind o posibilă tranzacție nu reflectă un anunț oficial din partea companiei. Strategia Carrefour de prezență și investiții în România este cea comunicată către angajați, parteneri, investitori și în spațiul public.”

În același mesaj, compania a precizat că este la jumătatea procesului de implementare a planului strategic Carrefour 2026 și că analizează constant portofoliul de activități pentru a se adapta la schimbările pieței.

Competiția: Zabka și Auchan, doi rivali puternici

Pe lângă frații Pavăl, interes pentru preluarea Carrefour România au manifestat și grupul polonez Zabka și francezii de la Auchan. Zabka, care operează în România prin brandul Froo, este cel mai mare retailer de proximitate din Polonia și are planuri ambițioase de extindere pe piața locală. În doar un an și jumătate, rețeaua Froo a ajuns la 122 de magazine.

„Avem planuri ambițioase de creștere pe piața românească, atât organic, cât și prin achiziții de lanțuri de magazine mici. Magazine individuale ni se alătură deja sub marca Froo, iar noi efectuăm analize aprofundate ale potențialelor ținte de achiziție. Nu comentăm alte aspecte, inclusiv detalii despre proiecte sau valoarea portofoliului de fuziuni și achiziții”, au transmis reprezentanții Zabka pentru Profit.ro.

De cealaltă parte, Auchan este deja prezent în toate județele țării, cu o rețea formată din 26 de hipermarketuri, șapte hipermarketuri discount ATAC, opt supermarketuri și 395 de magazine MyAuchan, majoritatea amplasate în stațiile Petrom. Dacă achiziția Carrefour s-ar concretiza, Auchan și-ar dubla practic prezența, ceea ce ar ridica probleme de concurență.

„Nu cred că ar fi ușor pentru noi să aprobăm o tranzacție în care cei din vârf de acum se cumpără unul pe altul. Dacă ar veni un jucător nou, situația concurențială ar fi alta. Dar în acest caz, se modifică echilibrul pieței”, a explicat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Performanțele Carrefour și contextul economic local

Carrefour România a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 14,6 miliarde de lei, ocupând locul al treilea în topul celor mai mari retaileri alimentari din țară, după Lidl și Kaufland. Rezultatele au fost influențate și de achiziția celor zece hipermarketuri și nouă unități de proximitate Cora, transformate ulterior în magazine Carrefour.

Retailerul francez este prezent în România din 2001, anul în care a inaugurat primul magazin din cartierul Militari, în București. La eveniment a participat atunci și premierul de la acea vreme, Adrian Năstase.

În paralel, datele recente despre puterea de cumpărare în România arată că diferențele dintre județe rămân uriașe. Bucureștiul conduce detașat, cu o medie de 22.676 euro pe cap de locuitor, de peste patru ori mai mult decât județul Vaslui, unde media este de doar 5.379 euro. La nivel național, puterea de cumpărare medie este de 11.105 euro, cu 45% sub media europeană.

Dedeman și planurile de expansiune

Frații Pavăl au construit de la zero Dedeman, cel mai mare lanț de bricolaj din România, și dețin prin Pavăl Holding numeroase investiții în diverse sectoare. Compania a raportat un profit de 320 de milioane de euro anul trecut, iar achiziția Carrefour ar marca o intrare spectaculoasă pe piața de retail alimentar.

În 2023, Pavăl Holding a achiziționat cel mai mare lanț de magazine de bricolaj din Grecia, semnalând o strategie clară de expansiune regională. Deocamdată, reprezentanții Dedeman nu au răspuns solicitărilor Profit.ro privind posibila achiziție a Carrefour România.