04 mart. 2025 | 18:38

EXCLUSIV Rabla 2025: Ministerul Mediului explică de ce întârzie programul, ce mașini se încadrează și cum se vor aloca banii

AUTO
Share
EXCLUSIV Rabla 2025: Ministerul Mediului explică de ce întârzie programul, ce mașini se încadrează și cum se vor aloca banii
Ministerul Mediului vine cu precizări despre Programul Rabla 2025

Programul Rabla 2025 va începe în luna mai, din cauza necesității de a actualiza ghidurile și condițiile de acordare, începând cu anul acesta. Într-un interviu EXCLUSIV acordat Playtech.ro, Mihai Drăgan – purtător de cuvânt în Ministerul Mediului, ne-a explicat ce se schimbă de anul acesta în Programul Rabla și de ce va începe abia din luna mai.

Principalele modificări ale programului Rabla 2025

Printre schimbările anunțate se numără eliminarea vehiculelor cu motoare diesel din program, dar și a celor cu motoare hibrid fără plug-in. De asemenea, se mai vorbește despre unificarea Rabla Clasic și Rabla Plus într-un singur proiect, precum și actualizarea condițiilor și limitelor de emisii pentru acordarea tichetelor. De asemenea, valoarea tichetelor pentru vehiculele hibride și electrice va crește. Se estimează că suma acordată va fi cuprinsă între 7.000 și 7.500 de euro, mai mică decât propunerea de 8.500 de euro susținută de industria auto.

Mihai Drăgan, purtător de cuvânt în Ministerul Mediului a răspuns întrebărilor legate de acest program, subliniind faptul că discuțiile încă nu s-au încheiat și că mai rămân încă teme care se pot plasa în acest moment la capitolul speculațiilor.

•⁠ ⁠De ce abia în luna mai începe programul Rabla pentru Masini?

Întârzierea este cauzată de faptul că, tehnic vorbind, 2025 intră într-un nou program, care vizează etapa 2025-2030, iar asta înseamnă regândirea cadrului legislativ și a categoriei bugetare. De asemenea, Ministerul Mediului încă nu a primit aprobarea pe buget din partea Finanțelor.

Spre deosebire de Programul Rabla din 2020, începând cu anul 2021, e un program multianual. Înainte se făcea anual, se stabilea. În 2020, a devenit multianual, iar perioada a fost până în 2024. De aceea a mers atât de repede. Acum, suntem între programe și urmează să lansăm programul 2025-2030. O să sufere anumite schimbări, se schimbă categoria bugetară, trebuie făcut un ghid nou și, oricum, nici bugetul Administrației Fondului pentru Mediu nu este încă aprobat de Guvern, prin Hotărâre. Cele două lucruri merg mână în mână, iar de aceea am mai întârziat puțin anul acesta.

•⁠ ⁠Producătorii auto se plâng că au fost scoase mașinile diesel.

Noi, tot ce vorbim în momentul de față, orice știre care apare legată de programul 2025 este speculație. Nu avem încă ghidul de finanțare, nu este încă pus în consultare publică. Ca să nu mai spun să fie definitivat. Dar, într-adevăr, a anunțat și domul ministru Mircea Fechet, una dintre deciziile luate este ca, începând de anul acesta, să nu mai fie finanțate mașini diesel. De ce? Pentru că diesel-ul poluează mai mult decât benzina. Le vom scoate treptat pentru că s-a dovedit că nicio decizie bruscă nu e neapărat utilă.

•⁠ ⁠Pentru cele electrice s-au cerut mai mulți bani. Există posibilitatea să se și primească?

Știu, producătorii cer, e cumva logic. Nu s-a luat nici aici o decizie, domnul ministru a spus că analizează posibilitatea creșterii voucher-ului. Nu s-a luat însă o decizie, iar eu am văzut toate analizele industriei auto. Dar ce pot să vă spun că, pe cifrele noastre brute, este că dacă noi comparăm anul 2023 cu anul 2024, o să constatăm că noi, cu jumătate din bani, am dat cam tot același număr de vouchere. În 2023, au fost undeva la 13.000, iar în 2024 au fost mai puține, cam 12.000 și ceva. Dar cu jumătate de buget, iar asta înseamnă că rămân mai mulți bani pentru alte programe de finanțare, mai ales că bugetul nostru nu e unul infinit. Așa că analizăm și asta.

Oricum, prețul mașinilor electrice a mai scăzut, apar din ce în ce mai multe modele mai ieftine… Înțelegem nevoia industriei auto de a crește, știm că ei ar vrea mai mult, da noi vedem că programul și-a atins scopul. Sigur că ne-am dori mai mult, dar nu am înregistrat vreo scădere a numărului de vouchere eliberate. Iar scăderea din piață (piața auto, n. red.) este o altă discuție.

•⁠ ⁠Producatorii auto spun că le scad vânzările în așteptarea programului Rabla. Ce ne puteți spune?

Este un lucru pe care îl cunoaștem, îl știm, ni l-au comunicat și nouă și lucrăm să depășim acest moment. Dar cum am mai spus, nu se întâmplă în fiecare an, este o dată la 5 ani, atunci când se schimbă configurația programului. El va începe, programul începe undeva în luna aprilie, va fi demarat de noi. Săptămâna asta, cred, o să fie publicat și ghidul în consultare publică.

•⁠ ⁠Apar modificări față de anul trecut?

Nu pot să spun exact. Dar, din ce s-a discutat, știu că nu vor mai fi bonificații pentru hibride, ci doar pentru hibride plug-in. Va fi un singur program, nu va mai fi Rabla Clasic și Rabla Plus. El va finanța motociclete, mașini pe benzină și GPL, că e hibridă, că e combustie, dar cu anumite criterii, cu un anumit prag de CO2. Va fi un voucher pentru hibrid plug-in și unul pentru full-electric.

Reporter: Radu C Munteanu
Editor: Raluca Ogaru