Evaluarea Națională ar putea să dispară. Ministrul Educației, precizări despre „calendarul” schimbărilor la primul mare examen dat de elevi
Ministrul Educației, Daniel David, a transmis sâmbătă, 5 iulie, că Evaluarea Națională rămâne neschimbată în acest an școlar, iar cel mai probabil, situația se va menține similară și în următorii doi ani. Declarația vine în contextul în care oficialul a exprimat în repetate rânduri dorința de a reforma sistemul de evaluare a absolvenților de gimnaziu, pe care îl consideră neadecvat în forma actuală.
„Deocamdată să le spunem copiilor că nu se schimbă nimic în acest an și, cred eu, nici în anul viitor sau poate nici peste doi ani. Aceste lucruri trebuie să fie foarte predictibile”, a declarat Daniel David la Digi24, adăugând că schimbările nu pot fi făcute pe termen scurt, mai ales în condițiile în care elevii se pregătesc pentru un format de examen bine cunoscut.
Problemele actualului sistem: competențe limitate, dar și decizii definitive
Ministrul a reiterat că Evaluarea Națională are două probleme esențiale. Prima vizează faptul că examenul testează doar două discipline, limba română și matematica, în timp ce, în gimnaziu, obiectivul este ca elevii să dezvolte o gamă mai largă de competențe.
A doua problemă ține de caracterul „punctual” al evaluării, care poate determina traiectoria educațională și profesională a unui elev pe baza performanței dintr-o singură zi.
„Poate că în ziua aia n-ai fost pregătit, n-ai fost în formă, ai făcut o greșeală, și toată cariera sau viața îți este afectată. Acest sistem nu-l avem în alte țări vestice”, a punctat ministrul.
În opinia sa, sistemul ar trebui să permită evaluarea mai multor competențe, nu neapărat prin examene separate, ci prin structuri de testare integrate, care să reflecte pregătirea reală a elevului într-un mod mai echilibrat.
De asemenea, Daniel David propune introducerea unor mecanisme de „a doua șansă” pentru liceele care doresc să organizeze examene proprii pentru un procent din locuri.
Obiectiv pe termen lung: renunțarea completă la Evaluarea Națională
Ministrul Educației a indicat clar că viziunea sa pe termen lung este inspirată de modele din alte state europene, în care Evaluarea Națională nu mai este o etapă obligatorie. „Pe termen lung eu sper să ajungem ca în alte țări, să nu mai dăm evaluarea națională”, a declarat el.
Totuși, pentru atingerea acestui obiectiv este necesară o transformare profundă a sistemului educațional, inclusiv a modului de selecție pentru admiterea în liceu, precum și întărirea încrederii publice în alte metode de evaluare a competențelor elevilor.
Reforma Evaluării Naționale rămâne, astfel, un proiect ambițios și de durată, care nu va afecta generațiile imediat următoare de elevi, dar care ar putea schimba fundamental filosofia examenelor în România în anii care vin.