20 mai 2025 | 09:10

Evaluare Națională cu mai multe probe? Ministrul Educației: „Trebuie testate toate competențele-cheie”

NEWS - HP
Share
Evaluare Națională cu mai multe probe? Ministrul Educației: „Trebuie testate toate competențele-cheie”
Evaluarea Nationala, posibil cu un numar crescut de probe

Evaluarea Națională, așa cum este organizată în prezent, nu oferă o imagine completă asupra pregătirii elevilor, consideră ministrul Educației, Daniel David. Oficialul propune o reformă a examenului de la finalul clasei a VIII-a, care să includă evaluarea tuturor competențelor-cheie, nu doar a celor de la Română și Matematică.

Daniel David: ”Evaluările Naționale nu sunt suficient de informative”

Ministrul Educației a declarat luni, 19 mai 2025, într-o conferință de presă, că actualul model al Evaluării Naționale este incomplet și nu reflectă fidel pregătirea elevilor din ciclul gimnazial. Daniel David susține necesitatea unei reforme în profunzime a acestui examen, astfel încât să fie testate toate cele opt competențe-cheie europene.

”Eu consider Evaluările Naţionale că nu sunt comprehensive, nu sunt suficient de informative. Nu poţi să spui, pe de-o parte, că tu vrei să promovezi cele opt competenţe-cheie, iar Evaluările Naţionale tu ce faci, focalizezi pe două: Matematica şi Limba şi literatura română.

Întrebarea e: cu celelalte competenţe-cheie ce facem, ele nu au nevoie de nişte evaluări standardizate ca să ştim, le-au asimilat copiii, nu le-au asimilat, cum se compară o şcoală cu altă şcoală, să ştim cum se comportă profesorii, sunt buni în a transfera acele competenţe?”, a spus ministrul, potrivit news.ro.

Competențe multiple, evaluări adaptate

Ministrul face referire la competențele considerate esențiale în Uniunea Europeană, între care se numără alfabetizarea, competențele digitale, cele multilingvistice, științifice, sociale, civice, antreprenoriale și culturale.

Daniel David susține că România trebuie să adapteze sistemul de evaluare la aceste criterii europene, pentru a avea o imagine realistă asupra formării tinerilor.

”Şi atunci cred că corect este să evaluăm toate competenţele-cheie”, a subliniat el.

Totodată, a menționat că Uniunea Europeană discută reducerea numărului acestora la cinci, dar că și această variantă poate face obiectul unei dezbateri publice și a unei adaptări la contextul românesc.

Examen de admitere organizat de licee?

Pe lângă modificarea Evaluării Naționale, Daniel David susține și ideea introducerii unui examen de admitere organizat de licee pentru o parte din locuri, până la 50%. Această variantă a mai fost discutată în trecut, dar ministrul avertizează că este esențial ca procesul să fie reglementat strict.

”Eu vreau să păstrăm ideea ca măcar până la 50% din locuri să fie ocupate prin examene organizate de licee”, a spus David. „Dar este nevoie de o metodologie care să controleze arbitrariul şi lucrurile incorecte care pot să apară.”

Reformele propuse vizează nu doar creșterea calității actului educațional, ci și o mai bună orientare a elevilor în carieră, în funcție de aptitudinile reale demonstrate în cadrul unor evaluări cuprinzătoare.