Diva ”Cărăbușului”, cea mai talentată cupletistă era mâna dreaptă a lui Constantin Tănase. Mia Apostolescu și-a vândut blănurile și bijuteriile când teatrul a luat foc: ”Cum să-l abandonăm? E casa noastră!”
:format(webp):quality(80)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/03/Diva-Carabusului-cea-mai-talentata-cupletista-era-mana-dreapta-a-lui-Constantin-Tanase.-Mia-Apostolescu-si-a-vandut-blanurile-si-bijuteriile-cand-teatrul-a-luat-foc-Cum-sa-l-abandonam-E-casa-noastra-800x490.jpg)
- Mia Apostolescu, cea mai talentată cupletistă interbelică, adorată de public
- Cuplul pe care-l făcea pe scenă cu Tănase, legendar în „Ura, Cărăbuș!” și „Lozul Cărăbușului”
- A fost la Paris alături de Constantin Tănase, atunci când ”Năsăilă” l-a întâlnit pe Charlie Chaplin
- Devotamentul pe care l-a arătat după incendiul de la Teatrul „Cărăbuș”
- Ultimii ani și moștenirea lăsată de Mia Apostolescu
Mia Apostolescu este o legendă a teatrului românesc din perioada interbelică, fiind una dintre cele mai valoroase artiste care au strălucit, vreodată, pe scena teatrului „Cărăbuș” și pe alte scene din România. Frumoasă, carismatică, veșnic veselă și cu o energie debordantă, Mia Apostolescu a fost nu doar o cupletistă talentată, ci și un adevărat fenomen al vremii, o „bombă universală” pe care publicul o venera. Considerată de mulți drept „mâna dreaptă” a lui Constantin Tănase, ea a fost o piesă esențială în succesul Teatrului „Cărăbuș”, dar și în întreaga mișcare de revistă din acea perioadă. Personalitatea ei complexă și devotamentul față de cariera artistică sunt doar câteva dintre trăsăturile care au contribuit la statutul ei de „diva” a teatrului de revistă.
Mia Apostolescu, cea mai talentată cupletistă interbelică, adorată de public
Când vorbești despre Mia Apostolescu, nu poți să nu te gândești imediat la talentul ei extraordinar ca subretă. A fost considerată de contemporanii săi cea mai talentată cupletistă a Teatrului „Cărăbuș” și o vedetă răsfățată de public.
Cum o descria un celebru critic de teatru, Al Lazăr, în 2012:
„Era frumoasă, inteligentă și talentată, mâna dreaptă a lui Tănase și pandantul lui comic. Se spune că ardea scena sub ea ca o flacără vie. O zănatică, o nebună, o zvăpăiată, o turbată dezinvoltă, o minunăție a cupletelor. Înger și demon, patimă și ispită, farmec și seducție, toate la un loc, o bombă universală care exploda la fiecare spectacol.”
Este un portret fidel al unei artiste care a reușit să fuzioneze într-o singură ființă toate trăsăturile care o făceau să fie irezistibilă pe scenă: energia sa debordantă, carisma, frumusețea și, desigur, un talent uriaș în domeniul cupletului, genul de muzică și dans populară specifică teatrului de revistă.
Însă farmecul și succesul ei nu s-au limitat doar la cuplete. Mia Apostolescu era o actriță de comedie desăvârșită, o prezență vibrantă pe scenă care atrăgea atenția publicului încă de la primele acorduri muzicale.
Era ca un magnet, capabilă să capteze privirile tuturor prin jocul ei de scenă irezistibil. Totuși, nu doar talentul ei a contribuit la consacrarea sa, ci și dedicarea și devotamentul față de meserie.
Înainte de orice, Mia Apostolescu era o profesionistă desăvârșită, iar aceasta o făcea să fie un partener ideal pentru Constantin Tănase, directorul și sufletul „Cărăbușului”.
Cuplul pe care-l făcea pe scenă cu Tănase, legendar în „Ura, Cărăbuș!” și „Lozul Cărăbușului”
Teatrul „Cărăbuș” a fost locul în care Mia Apostolescu și-a construit cariera, iar alături de Constantin Tănase a devenit un nume de referință în teatrul de revistă românesc. În piesele „Ura, Cărăbuș!” și „Lozul Cărăbușului”, Mia Apostolescu a interpretat roluri care au consacrat-o drept o artistă completă.
Cuplul Tănase-Apostolescu devenise deja o combinație magică, un duo artistic care nu doar că atrăgea publicul, dar care ducea teatrul de revistă la noi culmi ale succesului.
În această perioadă, Mia Apostolescu a devenit nu doar o actriță apreciată, ci și o adevărată divă a scenei, adorată de public și respectată de colegii de breaslă.
Este demn de menționat că, pe lângă succesul obținut pe scenă, Mia Apostolescu a avut un impact semnificativ și asupra teatrului „Cărăbuș” în planul imaginii publice.
Ea nu doar că juca roluri importante, dar reușea să „înflorească” fiecare piesă în care apărea. Alături de Tănase și de alți mari artiști ai vremii, precum Lisette Verea, Nae Roman, Elena Zamora, Sergiu Malagamba, Stroe și Vasilache, Mia Apostolescu a fost una dintre cele mai importante figuri ale teatrului „Cărăbuș”.
:format(webp):quality(80)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/03/Actorii-Stroe-Vasilache-Mia-Apostolache-si-Colea-Rautu-intr-un-spectacol-de-la-Teatrul-Carabus.-Foto-Teatrul-de-Revista-Constantin-Tanase.jpg)
Actorii Stroe, Vasilache, Mia Apostolache și Colea Răutu, într-un spectacol de la Teatrul Cărăbuș. Foto Teatrul de Revistă Constantin Tănase
A fost la Paris alături de Constantin Tănase, atunci când ”Năsăilă” l-a întâlnit pe Charlie Chaplin
Un moment deosebit din cariera Miei Apostolescu a avut loc la Paris, unde, împreună cu Constantin Tănase și soția acestuia, s-a întâlnit cu o legendă a cinematografiei mondiale, Charlie Chaplin.
Evenimentul s-a petrecut într-un restaurant parizian, unde Tănase și Chaplin au avut ocazia să se cunoască mai bine și să danseze împreună. Conform memoriilor lui Ioan Massoff și Radu Tănase, acest moment a fost cu adevărat special.
Se povestește că Tănase, impresionat de întâlnirea cu Chaplin, a vrut să-i spună acestuia cine este cu adevărat.
„I-am spus că sunteți american… așa credeam”, a spus un chelner, dar Tănase a reacționat cu mândrie: „American? Asta-i bună, sări Tănase, te rog să te duci imediat și să-i spui că sunt român… înțelegi? Roumain… artist din București… Bucharest… comprenez?”
Această anecdota îți arată nu doar mândria lui Tănase de a fi român, dar și legătura specială pe care o avea cu Mia Apostolescu, care făcea parte din familia „Cărăbușului”.
Devotamentul pe care l-a arătat după incendiul de la Teatrul „Cărăbuș”
Unul dintre cele mai emoționante momente din viața Miei Apostolescu a avut loc în 1938, când Teatrul „Cărăbuș” a fost distrus aproape complet într-un incendiu devastator, chiar în ajunul Crăciunului, în timpul premierei „Poftă bună la Tănase!”.
În acele momente de cumpănă, când totul părea pierdut, Mia Apostolescu a dat dovadă de o loialitate rar întâlnită.
„Cum o să abandonăm Cărăbușul? El e pâinea noastră, viața noastră, casa noastră, iubirea noastră!” a spus ea, determinată să-și salveze teatrul de revistă, care era mai mult decât un simplu loc de muncă. „Am să-mi vând toate blănurile și bijuteriile de la «fazanii» mei. Era «favorita» unor moșieri și bancheri celebri”, ar fi spus actrița Mia Apostolescu, cu o hotărâre de neclintit.
Aceasta a fost expresia devotamentului ei față de „Cărăbuș” și față de Constantin Tănase. În acele momente de criză, Mia Apostolescu a demonstrat că teatrul „Cărăbuș” nu era doar locul unde lucra, ci și „casa” sa, „iubirea” sa.
După incendiul devastator, spectacolul a fost reluat la sala Savoy, iar Mia Apostolescu a fost alături de Tănase și de trupa lui în turneele care au avut loc în Orient, prin orașele Istanbul, Cairo, Beirut, Tel Aviv și Ierusalim. Aceste turnee au fost o adevărată provocare, dar și o dovadă a puterii și rezilienței trupei „Cărăbuș”.
Ultimii ani și moștenirea lăsată de Mia Apostolescu
După perioada „Cărăbușului”, Mia Apostolescu a continuat să joace pe diverse scene, dar fără Constantin Tănase, care a trecut în neființă în 1945.
A jucat în spectacolele „Răbdare, Tănase”, „Nu te lăsa, Tănase!” și în „Gioconda la Savoy”, în toamna aceluiași an. Chiar și după plecarea lui Tănase, Mia Apostolescu a rămas o figură marcantă a teatrului de revistă românesc.
Astăzi, Mia Apostolescu este apreciată nu doar ca o mare artistă, ci și ca o femeie de o forță extraordinară, care a lăsat o amprentă puternică în istoria teatrului românesc. Pasiunea, devotamentul și talentul ei au făcut din ea un simbol al teatrului „Cărăbuș” și al întregii perioade interbelice.