17 feb. 2025 | 10:39

Cum poţi primi tratament și reţete compensate chiar dacă nu funcţionează Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS). Anunţ de la CNAS pentru asiguraţi

Știri social
Cum poţi primi tratament și reţete compensate chiar dacă nu funcţionează Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS). Anunţ de la CNAS pentru asiguraţi

Persoanele asigurate în sistemul de sănătate din România nu trebuie să își facă griji în privința accesului la servicii medicale, chiar dacă Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) continuă să întâmpine probleme tehnice. Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a anunțat măsuri speciale pentru ca pacienții să poată beneficia în continuare de tratamente, medicamente, materiale sanitare și dispozitive medicale, fără a fi necesară validarea cu cardul de sănătate.

Accesul la servicii medicale, chiar și fără validare electronică

Potrivit unui comunicat oficial emis de CNAS, pacienții pot primi tratament și medicamente în regim offline, până la remedierea disfuncționalităților platformei informatice. Acest lucru înseamnă că farmaciile, medicii de familie și spitalele sunt obligate să ofere serviciile necesare fără a solicita validarea electronică obișnuită.

Citește și: Bolnavii români vor intra în rândul țărilor civilizate. Anunțul CNAS despre digitalizarea care ar putea salva vieți, totul pleacă de la medicamente

„Ca urmare a problemelor survenite în funcționalitatea Platformei Informatice din Asigurările de Sănătate (PIAS), pentru asigurarea accesului pacienților la servicii medicale/ medicamente/ materiale sanitare specifice/ dispozitive medicale, CNAS anunță următoarele măsuri: derulăm în mod susținut și continuu activități specifice pentru remedierea disfuncționalităților; acordarea serviciilor medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale se face: în regim offline; fără semnarea cu cardul național de asigurări de sănătate”, a transmis instituția, prin intermediul unui comunicat.

Aceasta este o veste bună pentru pacienții care au nevoie urgentă de tratamente și medicamente, în special pentru cei cu boli cronice, care depind de rețetele compensate pentru a-și urma tratamentul.

Citește și: Salariu de aproape 20.000 de lei la stat și se fac angajări. Anunțul CNAS pentru românii care își caută de lucru

Medicii și farmaciștii sunt obligați să elibereze tratamentele necesare

Conform Hotărârii de Guvern nr. 521/2023, medicii și farmaciștii sunt obligați să furnizeze toate serviciile necesare pacienților în această perioadă, indiferent de disfuncționalitățile PIAS.

Problemele tehnice ale platformei au început pe 31 ianuarie 2025, iar începând cu 7 februarie 2025, CNAS a suspendat obligația furnizorilor de servicii medicale de a raporta în termen de trei zile serviciile acordate. Această măsură a fost luată tocmai pentru a preveni blocajele și pentru a asigura continuitatea tratamentelor.

Citește și: CNAS, fonduri insuficiente. ”Nu înțeleg cum poate să-și stabilească un buget neștiind câți pacienți sunt”

Ce trebuie să facă pacienții pentru a primi medicamente și tratamente

  • Merg la medicul de familie sau specialist – Chiar dacă PIAS nu funcționează, medicii sunt obligați să elibereze rețete și să acorde consultații.
  • Obțin rețeta offline – Prescripțiile medicale se pot emite în regim offline, fără validarea electronică.
  • Ridică medicamentele de la farmacie – Farmaciile sunt obligate să elibereze medicamentele necesare pacienților, chiar dacă nu pot valida cardul de sănătate.
  • Acces la dispozitive medicale și materiale sanitare – Pacienții pot beneficia și de dispozitive medicale, conform tratamentelor prescrise, fără restricții.

Deși CNAS nu a oferit un termen exact pentru remedierea problemelor PIAS, instituția susține că lucrează constant pentru rezolvarea disfuncționalităților. Până atunci, pacienții trebuie să știe că drepturile lor sunt garantate și că pot primi tratamentele necesare în regim offline.

Este important ca persoanele asigurate să fie informate și să își ceară drepturile în cazul în care întâmpină refuzuri la eliberarea medicamentelor sau la accesul la servicii medicale. În astfel de situații, pot sesiza CNAS sau Casa Județeană de Asigurări de Sănătate pentru a semnala problemele întâmpinate.