28 apr. 2025 | 09:10

Constructorii auto îți vând datele personale, îți încalcă intimitatea și s-ar putea să fie legal. Care este argumentul

AUTO
Share
Constructorii auto îți vând datele personale, îți încalcă intimitatea și s-ar putea să fie legal. Care este argumentul
Date personale vândute de constructorii auto / Foto: The New School Free Press

General Motors (GM) încearcă să obțină respingerea unui proces în care este acuzată că a vândut datele șoferilor fără acordul acestora.

Compania argumentează că informațiile colectate, precum locația mașinii, traseele parcurse, evenimentele de frânare și viteza, sunt obținute în timp ce mașinile circulă pe drumuri publice, unde comportamentul șoferilor este, în opinia companiei, observabil de oricine, scrie publicația The Truth About Cars.

Cum se apără constructorii auto

Compania folosește aceste informații pentru diverse scopuri comerciale, inclusiv pentru ajustarea tarifelor de asigurare și pentru targetarea publicitară.

Unul dintre aspectele îngrijorătoare se referă la faptul că șoferii pot primi oferte de asigurare mai costisitoare fără să fi fost vreodată surprinși încălcând regulile de circulație în mod oficial.

Abordarea a stârnit reacții negative, întrucât datele colectate de GM nu se limitează la ceea ce poate fi observat cu ochiul liber de un trecător sau alt participant la trafic.

De fapt, nivelul detaliilor înregistrate depășește cu mult ceea ce ar putea percepe o persoană aflată pe marginea drumului.

Ce implicațiile există asupra intimității la volan și viitorul datelor auto

Dacă instanțele vor accepta argumentul GM, acest lucru ar putea crea un precedent periculos, permițând și altor companii auto să colecteze și să comercializeze datele personale ale șoferilor fără o notificare clară sau un consimțământ explicit.

Mai mult decât atât, se ridică întrebări serioase despre limitele intimității în interiorul vehiculelor, mai ales în contextul în care acestea devin din ce în ce mai conectate și digitalizate.

S-a pus întrebarea firească despre intimitatea în interiorul propriei mașini: chiar dacă mașina circulă în spațiul public, interiorul său poate fi considerat o extensie a locuinței, protejat de anumite drepturi constituționale, precum cele prevăzute de „castle doctrine” în unele state americane.

Situația devine și mai complicată în cazul persoanelor care locuiesc efectiv în mașinile proprii, iar asta este o practică des întâlnite în SUA.

Deocamdată, General Motors și partenerii săi continuă să susțină că nu au încălcat nicio lege, mizând pe ideea că tehnologia modernă de colectare a datelor este compatibilă cu caracterul public al drumurilor.

Rămâne de văzut dacă instanțele vor considera că aceste practici sunt acceptabile sau dacă vor impune noi standarde pentru protecția datelor șoferilor.

Cert este că rezultatul acestui proces ar putea redefini drepturile de intimitate ale conducătorilor auto în era mașinilor conectate.

Până atunci, șoferii ar trebui să fie conștienți că, deși par singuri în mașinilor lor, datele lor personale pot ajunge pe piață fără ca ei să aibă idee despre asta.