22 mai 2025 | 17:22

Consiliul Concurenței pune tunurile pe industria auto locală după taxarea abuzivă a șoferilor. Importatorii de BMW, Porsche, Mercedes și alții, subiect de investigație

AUTO
Consiliul Concurenței pune tunurile pe industria auto locală după taxarea abuzivă a șoferilor. Importatorii de BMW, Porsche, Mercedes și alții, subiect de investigație

O anchetă de proporții a fost declanșată de Consiliul Concurenței și zdruncină din temelii piața auto din România. Șase dintre cei mai mari importatori de autovehicule din țară sunt cercetați pentru practici potențial ilegale, care ar fi restrâns în mod artificial opțiunile șoferilor privind reparațiile și întreținerea mașinilor personale. Miza este uriașă, iar eventualele amenzi pot ajunge la zeci de milioane de euro per companie.

Clienții, condiționați să repare doar în rețeaua autorizată

Investigația vizează un grup format din BMW România, Porsche România, Mercedes-Benz România, Hyundai Auto România, Renault Commercial Roumanie/Automobile Dacia și Euro Inter Trade Corporation. Împreună, acești actori controlează distribuția a 15 mărci auto (inclusiv Audi, Mercedes, Renault, Volkswagen, Volvo sau Hyundai) și reprezintă aproximativ 70% din piața auto nouă din România.

Consiliul suspectează că acești importatori ar fi introdus clauze contractuale restrictive care obligă șoferii să efectueze reparațiile – chiar și cele care nu sunt acoperite de garanție – doar în service-uri autorizate, folosind exclusiv piese originale. Refuzul de a respecta aceste condiții ar putea atrage pierderea garanției, o practică văzută de autorități drept abuzivă și anticoncurențială.

„Garanția unui autovehicul nu ar trebui condiționată de realizarea unor lucrări care nu intră în garanție și care sunt plătite de proprietar doar în cadrul rețelelor autorizate sau cu utilizarea exclusivă a anumitor piese de schimb. O astfel de practică este nocivă pentru concurență și prejudiciază clienții”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Ce spun șoferii și brokerii

De partea cealaltă, șoferii reacționează diferit. Cei mai mulți consideră că impunerea unei rețele de service este o măsură abuzivă, cu atât mai mult cu cât legea permite întreținerea mașinilor și în ateliere independente, atâta timp cât sunt respectate standardele tehnice. Alții consideră că păstrarea garanției ar trebui să presupună automat lucrări făcute în centrele agreate.

Un alt efect secundar al acestei politici este reflectat în prețul polițelor CASCO. Alegerea unui service de reprezentanță înseamnă automat o asigurare mai scumpă, din cauza pieselor originale mai costisitoare și a tarifelor mai mari practicate. În schimb, o poliță asociată unui service independent aduce reduceri considerabile.

„Dacă alegi rețeaua de service a reprezentanței, automat polița este mai scumpă, având în vedere că aceștia sunt obligați să achiziționeze piese doar de la furnizori agreați și la prețuri impuse. Este o practică care afectează în mod direct bugetul șoferului”, explică Marius Constantinescu, broker de asigurări.

O piață dominată de înțelegeri și practici abuzive?

Autoritatea de concurență are suspiciuni că există înțelegeri între importatori și service-urile autorizate pentru a exclude de pe piață unitățile independente. Practic, clienții sunt „ținuți prizonieri” într-un sistem în care libertatea de alegere este doar aparentă. Mai grav, această condiționare ar putea afecta și prețul pieselor de schimb, care ajung inevitabil mai scumpe din cauza lipsei de competiție.

Deși investigația este abia la început, semnalele sunt clare. Consiliul a efectuat inspecții inopinate la sediile companiilor suspecte, în baza unei decizii a Curții de Apel București. Dacă în urma cercetărilor se dovedește că a fost încălcată legislația concurenței, firmele implicate pot primi amenzi de până la 10% din cifra de afaceri anuală. În cazul unor companii precum Porsche România sau Mercedes-Benz România, suma poate depăși fără efort pragul de 30-40 de milioane de euro.

Există totuși și o cale de scăpare: companiile care cooperează cu autoritățile pot beneficia de reduceri semnificative ale amenzilor sau chiar de imunitate totală, prin programul de clemență. Practic, primul care „toarnă” poate ieși fără penalizări din schema ilegală.

Precedentul din 2022 și viitorul reglementării

Nu este prima dată când industria auto românească intră în colimatorul autorităților. În 2022, o anchetă a scos la iveală un cartel salarial: companii concurente ajunseseră la o înțelegere pentru menținerea artificială a unui nivel minim al salariilor, ceea ce a afectat libertatea angajatorilor și mobilitatea angajaților.

Ancheta actuală are însă impact direct asupra șoferilor, nu doar asupra pieței muncii. Într-o perioadă în care prețurile pieselor și serviciilor auto sunt deja greu de digerat, orice limitare a concurenței se reflectă rapid în buzunarele clienților. Chiar dacă investigația este în curs, mesajul transmis de Consiliul Concurenței este clar: practicile opace sau abuzive vor fi sancționate.

Autoritatea îi încurajează pe șoferii afectați să depună sesizări, mai ales dacă au fost avertizați că pierd garanția în urma unei reparații făcute într-un service independent sau dacă au întâlnit clauze contractuale restrictive. Într-o piață care se vrea deschisă, orice comportament care limitează libertatea clientului de a alege merită investigat.