13 dec. 2025 | 11:02

Clair Obscur Expedition 33 câștigă titlul de Game of the Year la The Game Awards și spulberă concurența cu nouă premii

Gaming
Share
Clair Obscur Expedition 33 câștigă titlul de Game of the Year la The Game Awards și spulberă concurența cu nouă premii
Imagine: captură din jocul video Clair Obscur: Expedition 33.

Jocul francez Clair Obscur: Expedition 33 a făcut istorie la The Game Awards, unde a obținut trofeul pentru Game of the Year și a dominat gala cu nouă premii câștigate din cele zece categorii în care fusese nominalizat. Role-playing game-ul (RPG) dezvoltat de Sandfall Interactive a confirmat statutul de mare favorit și a eclipsat nume grele precum Death Stranding 2, Donkey Kong Bananza, Hollow Knight: Silksong, Hades 2 sau Kingdom Come: Deliverance 2.

Succesul său nu este doar o victorie de imagine pentru studio, ci și un moment important pentru industria franceză de gaming, care își vede un titlu original și ambițios ajungând în prim-planul „Oscarurilor jocurilor video”.

Poveste întunecată, inspirație franceză și un studio care a plecat de la zero

Clair Obscur: Expedition 33 este plasat într-o lume fantastică, în care o entitate supranaturală numită The Paintress împiedică populația să treacă de o anumită vârstă. Jucătorul urmărește o echipă de aventurieri într-o misiune disperată de a o distruge pe această figură aproape mitologică, într-un univers vizual puternic influențat de estetica franceză și artă europeană.

Jocul a fost lăudat pentru narațiunea emoțională și modul în care combină turn-based combat „old-school” cu elemente moderne de prezentare. Publicul a rezonat însă și cu povestea din spatele proiectului: Sandfall Interactive este un studio fondat de foști angajați Ubisoft, care au decis să părăsească gigantul pentru a-și realiza „jocul de vis”.

Pe scenă, directorul Guillaume Broche – îmbrăcat simbolic cu beretă roșie și tricou în dungi – a vorbit despre un „an ciudat” pentru studio și a ținut să mulțumească nu doar echipei, ci și „eroilor necunoscuți” ai industriei: creatorii de tutoriale de pe YouTube, de la care au învățat efectiv cum să facă un joc.

Recorduri, premii individuale și un mesaj pentru comunitatea neurodivergentă

Clair Obscur a intrat în gala de la Los Angeles cu 12 nominalizări, cele mai multe din istoria The Game Awards, și a plecat acasă cu nouă trofee. Pe lângă Game of the Year, jocul a câștigat, printre altele, la categoriile Best Narrative, Best Score and Music, Best Role-Playing Game, Best Independent Game și Best Debut Indie Game, confirmând că este atât un succes critic, cât și unul de imagine.

Un moment emoționant a fost și victoria lui Lorien Testard pentru coloana sonoră – compozitor aflat la debut, descoperit după ce a postat pe SoundCloud o colecție de piese de joc video făcute acasă. Tot la categoria Best Performance, actrița Jennifer English a câștigat premiul pentru rolul Maelle, impunându-se în fața colegilor săi Charlie Cox și Ben Starr. Ea a dedicat trofeul „tuturor persoanelor neurodivergente”, amintind de propriile experiențe cu ADHD și impactul pe care reprezentarea sinceră poate să îl aibă asupra comunității.

Chiar dacă a ratat două dintre premiile pentru care a fost nominalizat – Best Audio Design, câștigat de Battlefield 6, și Player’s Voice, unde a triumfat Wuthering Waves – bilanțul pentru Clair Obscur: Expedition 33 rămâne unul excepțional. Într-o seară în care s-au anunțat noi titluri Tomb Raider, jocuri Star Wars, un proiect Divinity de la Larian și alte nume mari, adevăratul star al galei a fost RPG-ul francez care a demonstrat că un studio mic, ambițios, poate domina fără probleme scena globală a gamingului.