Chiștoacele de țigară pot face drumurile mai rezistente. Cercetătorii le-au găsit, în sfârșit, utilitatea
Chiștoacele de țigară reprezintă una dintre cele mai răspândite forme de poluare, cu miliarde de filtre aruncate anual și greu degradabile.
Un studiu recent publicat în Construction and Building Materials arată însă că aceste deșeuri pot fi transformate într-o resursă utilă.
Cercetători din Spania și Italia au demonstrat că filtrele de țigară pot fi integrate în asfalt reciclat, făcându-l mai flexibil și mai rezistent la fisuri, informează Popular Science.
Cum se transformă chiștoacele în material pentru drumuri
Organizația Mondială a Sănătății estimează că anual sunt aruncate aproximativ 4,5 trilioane de filtre, iar proiecțiile indică dublarea acestui număr până la finalul lui 2025.
Pe lângă impactul vizual și poluarea zonelor populate, chiștoacele ajung și în păduri, ape curgătoare sau oceane, unde se descompun extrem de lent.
Pornind de la compoziția filtrelor, fibre de celuloză și plastic PLA, similare unor aditivi folosiți deja în asfalt, cercetătorii de la Universitatea din Granada și Universitatea din Bologna au decis să testeze o nouă metodă de reutilizare.
Ei au îndepărtat resturile organice din filtre, apoi le-au zdrobit și amestecat cu un strat de ceară specială. Materialul rezultat a fost încălzit, presat și tăiat în două tipuri de pelete: unele doar cu material din țigări și altele cu un agent suplimentar de reciclare.
Când peletele sunt amestecate cu bitum fierbinte, componenta principală a asfaltului, ceara se topește, iar fibrele plastice și de celuloză se integrează în structură. Rezultatul? Un asfalt mai elastic, mai rezistent la crăpături și mai ușor de lucrat la temperaturi mai scăzute.
Rezultatele, mai bune decât asfaltul convențional
La Laboratorul de Inginerie a Construcțiilor din Granada, cercetătorii au comparat trei tipuri de asfalt care conțineau 40% material reciclat și diferite proporții de pelete cu chiștoace, cu un asfalt de control fără RAP (asfalt reciclat). Toate variantele cu filtre integrate s-au dovedit mai rezistente la oboseală și fisurare decât asfaltul convențional.
Mai mult, datorită cerurilor incluse în pelete, vâscozitatea bitumului a putut fi modificată mai ușor, ceea ce ar putea reduce temperatura necesară în procesul de producție. Asta înseamnă mai puțină energie consumată și emisii mai mici de poluanți în timpul fabricării asfaltului.
Autorii studiului consideră că această tehnologie ar putea fi optimizată în viitor prin ajustarea procesului de producție a peletelor și creșterea cantității de agenți de reciclare.
Mai mult decât atât, combinarea cu alte materiale reciclate ar putea îmbunătăți și mai mult performanța drumurilor, contribuind la o industrie a construcțiilor mai sustenabilă.