Cea mai scumpă autostradă din România prinde contur: 19 tuneluri și 63 de viaducte! Când va fi gata?
:format(webp):quality(80)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/03/Se-semneaza-contractul-pentru-cel-mai-lung-tronson-din-A8-800x450.jpg)
Cel mai lung tronson montan al Autostrăzii „Unirii” A8 urmează să fie contractat joi de către o asociere de firme condusă de compania omului de afaceri Dorinel Umbrărescu. Este cel mai scump lot de autostradă din România!
Se semnează contractul pentru cel mai lung tronson din A8
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), o entitate recent înființată pentru a se ocupa exclusiv de marile proiecte de infrastructură rutieră, a anunțat miercuri că va semna joi primul său contract de proiectare și execuție a unei autostrăzi.
Acest contract vizează proiectarea și construcția lotului 2A Ditrău-Grințieș, cel mai extins segment al Autostrăzii A8, dar și cel mai scump din istoria României! Pentru construcția a aproximativ 38 de kilometri de autostradă montană din A8, parteneriatul format din UMB și Euro Asfalt (Bosnia) va primi o finanțare de 1,2 miliarde de euro. Contractul a fost atribuit Asocierii SA&PE CONSTRUCT (lider), TEHNOSTRADE S.R.L., EURO ASFALT D.O.O. și SPEDITION UMB.
Odată semnat, acesta va deveni cel mai costisitor contract pentru un lot de autostradă din România, depășind precedentul record stabilit pentru Secțiunea 3 a autostrăzii A1 Sibiu – Pitești (37,4 km), unde valoarea contractului se ridică la 5,3 miliarde de lei, adică aproximativ 1,06 miliarde de euro.
Când va fi finalizat cel mai lung lot montan din A8
Firmele SA&PE Construct, Tehnostrade și Spedition UMB, parte din grupul UMB, sunt printre cei mai activi constructori de drumuri din România.
Lotul Ditrău – Grințieș, cu o lungime de 37,9 kilometri, traversează județele Harghita și Neamț. Asocierea formată din constructori români și bosniaci are la dispoziție un termen total de 54 de luni: 14 luni pentru etapa de proiectare și 40 de luni pentru execuția lucrărilor.
Dacă ordinul de începere va fi emis în prima jumătate a acestui an, proiectarea ar trebui finalizată până în vara-toamna anului 2026, iar construcția efectivă a autostrăzii ar urma să fie gata la sfârșitul lui 2029 sau începutul lui 2030.
Caracteristici tehnice impresionante: 19 tuneluri și 63 de viaducte
Proiectul lotului 2A Ditrău-Grințieș presupune o complexitate tehnică ridicată, incluzând numeroase lucrări de infrastructură:
- 19 tuneluri
- 63 de poduri și viaducte
- 21 kilometri de tuneluri și viaducte, reprezentând 57% din lungimea totală a lotului
De-a lungul traseului, este prevăzut un nod rutier la Ditrău, asigurând conexiunea cu DN 12 (județul Harghita), iar în județul Neamț, la est, lotul se va lega de segmentul 2B Grințieș-Pipirig printr-o descărcare provizorie menită să permită funcționarea independentă a acestui tronson.
UMB, un alt contract de un miliard de euro pentru un lot montan din A8
Semnarea acestui contract vine la doar două săptămâni după ce CNIR a atribuit aceleiași asocieri de firme (SA&PE CONSTRUCT, TEHNOSTRADE, SPEDITION UMB și EURO ASFALT) contractul pentru proiectarea și execuția lotului 1C Sărățeni-Joseni, tot pe Autostrada A8, în valoare de 1 miliard de euro.
Lotul 1C Sărățeni-Joseni al autostrăzii A8, care se întinde pe 32,4 kilometri, include 39 de poduri și pasaje, precum și 3 tuneluri unidirecționale. Secțiunea montană a Autostrăzii A8, între Sărățeni și Pipirig, are o lungime totală de 116 kilometri, împărțită în patru loturi:
Lotul 1C Sărățeni-Joseni – 32,4 km
Lotul 1D Joseni-Ditrău – 14,4 km
Lotul 2A Ditrău-Grințieș – 37,9 km
Lotul 2B Grințieș-Pipirig – 31,5 km
În total, pe aceste patru loturi ce traversează județele Mureș, Harghita și Neamț sunt prevăzute 38 de tuneluri și 183 de poduri, pasaje și viaducte. Termenele de execuție sunt de 54 de luni (14 luni pentru proiectare și 40 de luni pentru construcție) pentru loturile 1C, 2A și 2B, iar pentru lotul 1D, durata totală este de 34 de luni (10 luni proiectare și 24 de luni execuție).